Miljö
Flygskatten kan slopas tidigast 1 juli 2019
Bara ett drygt halvår efter att Sverige infört en avståndsbaserad flygskatt står det nu klart att den ska slopas. Frågan är hur snart det kan ske - och vad flygskatten egentligen har haft för effekt?
Riksdagens ja till Kristdemokraternas och Moderaternas budgetförslag gör flygskatten till en kortlivad historia. Sverige har bara haft sin avståndsbaserade flygskatt sedan den 1 april i år. Förslaget är att den avskaffas 1 juli 2019, berättar föredragande på riksdagens skatteutskott. Det blir nu regeringens uppgift att bereda förslaget och se om det är möjligt att genomföra detta enligt tidsplan.
Enligt Transportstyrelsens vårprognos skulle flygskatten sänka ökningen av antalet avresande flygpassagerare från svenska flygplatser till 2,6 procent under 2018, att jämföra med 5 procent utan flygskatt. Men det är för tidigt att säga något om den faktiska effekten av att flygskatten infördes, uppger myndighetens presstjänst. Det står inte heller klart vad en slopad flygskatt kan få konsekvenser. I januari släpper Transportstyrelsen en rapport om flygskatten.
Tanken med att ha en flygskatt var att minska flygets klimatpåverkan. Inrikesresor och resor inom EU har därmed blivit 60 kronor dyrare och resor under 600 mil till länder utanför EU 250 kronor dyrare. De allra längsta resorna kostar som en följd av flygskatten i nuläget 400 kronor mer.
Flygskatten har varit en fråga som tydligt har tudelat riksdagspartierna. De rödgröna har varit för, övriga emot. Bland motargumenten finns att skatten slår mot jobb och konkurrenskraft samt att den inte är ett effektivt sätt att minska utsläppen av växthusgaser.
Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Moderaterna meddelade inför årets riksdagsval att de ville prioritera obligatorisk inblandning av förnybart bränsle och klimatstyrande start- och landningsavgifter. De ville också se att internationella avtal och konventioner omförhandlas, så flygbränsle kan beskattas, samt en riktad satsning på forskning och utveckling av bioflygbränsle.
SVT Nyheter Värmland rapporterar att regeringens utredare Maria Wetterstrand kommer att föreslå tvingande krav på flygbranschen att blanda i en viss mängd biodrivmedel i flygbränslet.