Analys: Apples Homepod är en dyr och dum högtalare

2018-01-24 16:31  
Ny Tekniks Peter Ottsjö är inte superimponerad av Apples nya Homepod.

Om det finns ett pris för bortslarvade premiärer är Apples Homepod en god kandidat. Den kallas smart högtalare, men det mesta med den känns än så länge bara dumt.

Om mindre än fem år kommer en smart högtalare finnas i 55 procent av de amerikanska hemmen. Över 70 miljoner hushåll kommer att ha minst en av dem. Det spår analysfirman Juniper Research.

Siffrorna är blygsammare globalt, men det beror bland annat på att röstassistenterna inte behärskar alla språk än. Det är också en av anledningarna till att den här revolutionen fortfarande känns ganska avlägsen i Sverige.

Amazon har tagit ett strupgrepp på marknaden, av det enkla skälet att de var först ut. De säljer dessutom sin Echo för en spottstyver och ger utvecklare stor frihet att begåva röstassistenten Alexa med nya så kallade färdigheter (eller, rättare sagt, röststyrda appar). Alexa får i sin tur flytta in i konkurrenternas apparater. Så byggs ett stort och sjudande ekosystem.

Ungefär samma modell har Google anammat med sin variant, Home, och de gör nu en aggressiv satsning på att hämta upp en del av Amazons försprång. Att Googles logotyp syntes i alla väderstreck under årets upplaga av teknikmässan CES berodde bara på deras anspråk på den här specifika genren. Röst är det nya gränssnittet – och högtalarna ger teknikjättarna en ny, åtråvärd, plats i folks hem.

De smarta högtalarna har aldrig handlat om ljudkvalitet, utan om att det för användaren blir allt mer praktiskt att tala i stället för att klicka. Likafullt har marknaden exploderat och erbjuder nu alltifrån Google Home Mini för ett par hundralappar till Sonos One, en smart högtalare för omkring 2 500 kronor, som ger betydligt bättre ljud än instegsmodellerna.

Så varför ska vi köpa en Homepod för 3 500 kronor? Ingen tycks veta, allra minst Apple.

Inför premiären den 9 februari nöjde sig bolaget med att skicka ut ett torftigt pressmeddelande. Deras högtalare har utvecklats av gamla ljudveteraner, ett fokus som mest av allt tycks peka på att Apple blivit tondöva.

Apple-experten Mark Gurman, sedan en tid på Bloomberg, avslöjade sent i fjol att bolaget haft svårt att bestämma sig för en design och en vision för Homepod. Det märks: funktionaliteten är kraftigt begränsad jämfört med konkurrensen. Reglerna för vilka röststyrda appar som får utvecklas till högtalaren är än så länge strikta (och kräver i regel att användaren dessutom har en Iphone). Röstassistenten Siri är inte alls lika kapabel som Googles och Amazons motsvarigheter.

Kvar är en högtalare som möjligen låter ganska bra, med teknik som anpassar ljudet beroende på var Homepod-enheten placeras. Det senare är något Apple skryter om, men som konkurrenterna redan börjat bygga in i sina modeller.

Apple har många lojala konsumenter, men de köper inte vad som helst. Förra gången Apple släppte en högtalare var 2006. Den kallades Ipod Hi-fi och fanns till försäljning i något år innan den hastigt och olustigt förpassades till de floppande prylarnas stora kyrkogård.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt