Karriär

Så vill utvecklaren på heta Forbes-listan utveckla Minecraft

Civilingenjören Agnes Larsson, 29 år och utvecklare av datorspelet Minecraft, finns med på Forbes lista över de 30 mest inflytelserika personerna under 30 år. Foto: Privat
Civilingenjören Agnes Larsson, 29 år och utvecklare av datorspelet Minecraft, finns med på Forbes lista över de 30 mest inflytelserika personerna under 30 år. Foto: Privat
”Jag tror att det beror på att Minecraft är ett så stort fenomen”, säger hon om sin plats på listan. Foto: Damian Dovarganes / TT
”Jag tror att det beror på att Minecraft är ett så stort fenomen”, säger hon om sin plats på listan. Foto: Damian Dovarganes / TT

29 år, civilingenjör och med på en av Forbes listor över de 30 mest inflytelserika personerna. Här är Agnes Larsson plan för fortsatta utvecklingen av Minecraft.

Publicerad

Dags att söka nytt jobb? Hitta de hetaste ingenjörsjobben i Ny Tekniks platsbank!

Hallå där Agnes Larsson, 29 år, civilingenjör och utvecklare av datorspelet Minecraft. Du finns med på en av Forbes listor över de 30 mest inflytelserika personerna under 30 år.

Hur kommer det sig att du finns med på listan?

− Jag tror att det beror på att Minecraft är ett så stort fenomen och har ett brett community. Jag jobbar med programmering och design av spelet och har lett utvecklingen av många features. Jag har också varit ganska synlig, exempelvis som talesperson vid events som streamats av miljoner tittare.

Vad gör Minecraft så speciellt?

− Det finns en väldigt stor mångfald bland Minecrafts spelare. Exempelvis vet vi att vi har många tjejer som spelar, och genom att vara lite mer synlig och prata om spel, hoppas jag kunna visa att man som tjej kan vara både speldesigner och kodare. Det vore jättehäftigt om jag kan vara en inspiration för andra tjejer.

Hur vill du fortsätta att utveckla Minecraft?

− Vi vill fortsätta att utveckla spelet och släppa nya uppdateringar, men det är superviktigt att bevara den unika Minecraft-känslan. Man måste vara noggrann när man lägger in nya saker för att behålla det som gör spelet till vad det är. Små ändringar kan få stor effekt så det gäller att ha balans.

Hur hamnade du i spelutvecklingsbranschen?

− Jag har alltid tyckt om spel och när jag var liten brukade jag rita egna spel. När jag sedan började plugga till ingenjör tänkte jag inte så mycket på att spelutveckling var något jag kunde jobba med. Men sedan kunde jag styra mot kurser i programmering och snubblade lite in i branschen när jag blev tillfrågad att börja jobba med Minecraft, och det var ett drömjobb för mig.