Karriär

Litar du inte på teamet? Gör så här!

Tänk på tillit som en barometer, föreslår ledarskapsexperterna. Det går upp eller ner beroende på en mängd omständigheter, det går inte att alltid lita fullständig på alla. Foto: All Over Press

Magkänslan får ofta avgöra om du litar på en person eller inte. Det räcker inte. ”Det krävs att du är mer analytisk, om du vill vara en effektiv ledare”, anser ledarskapsexperterna.

Publicerad

Goda ledare förväntas anstränga sig för att förtjäna medarbetarnas förtroende. Men om ledaren inte litar på sitt team?

- Problemet kanske handlar mer om dig än om medarbetarna, skriver ledarskapsexperterna Wanda Wallace och David Creelman i Harvard Business Review.

Vi tänker gärna på tillit i termer av svart eller vitt; vi litar eller vi litar inte på en person. Men artikelförfattarna tycker att vi ska tänka på tillit mer som en barometer: det går upp eller ner beroende på en mängd omständigheter, det går inte att alltid lita fullständig på alla.

- Du kan inte göra dig av med alla människor som du inte litar på till hundra procent. Det enda du kan göra är att bli bättre på att fixa det som hindrar dig från att känna tillit.

Artikelförfattarna analyserar vilka de vanliga orsakerna är till att chefer inte litar på sina medarbetare.

  • Ett problem är att vi beter oss olika. Det finns ett antal beteenden som allmänt betraktas som tillitsskapande:
  • Vi gör personliga avslöjanden, delar med oss av våra känslor.
  • Vi visar sårbarhet, är villiga att erkänna misstag och oro.
  • Vi visar lojalitet till företaget och människorna där.
  • Vi är inkluderande, tar in andras åsikter för inspiration eller beslutsfattande.
  • Vi visar uppskattning, lovordar andra för det de gör.
  • Vi visar öppenhet, att vi har lätt att ta till oss nya idéer och synsätt.
  • Vi känner samhörighet, delar intressen och erfarenheter.

Men alla uppskattar inte den här typen av förtroendeskapande beteende. Tvärtom kan det rent av vara kontraproduktivt. Den som uppför sig inkluderande och vill veta vad andra tycker kanske i stället verkar osäker och förefaller sakna egna idéer. En person som visar sin sårbarhet i ett försök att skapa närhet kan få andra att grubbla över varför vederbörande är så rädd av sig.

Wanda Wallace och David Creelman har tips på vad du kan göra om du tycker att du får fel signaler.

  1. Du måste lära dig att tolka medarbetarnas signaler, stoppa din intuitiva reaktion av avsmak och tänka att den här personen gör såhär för att bygga upp vår relation, jag gillar det inte men jag respekterar det.
  2. Ett alternativ är att vara mer öppen gentemot sitt team, så att alla vet att chefen inte tänker avslöja några personliga angelägenheter ens vid direkta frågor. Bra, så vet man det.

Ett annat problem är att vi jobbar på olika sätt. Ponera att du som chef är väldigt intresserad av detaljer och siffror. Medan medarbetarna som ska göra projektet bara pratar i generella termer om breda koncept. De försöker visa att de vet vad de pratar om. Du blir bara irriterad.

Här räcker det inte med att tänka att de har de bästa avsikter. Du måste vara tydlig med vad du vill ha. Nöj dig inte med att ge vinkar och antyda saker, de kanske inte ens uppfattar att du är kritisk ens, utan fortsätter som förut om du inte säger ifrån och specificerar dina konkreta önskemål, skriver Wanda Wallace och David Creelman.

Ibland känns en arbetsuppgift allför viktig för att lämna ifrån sig, när man själv är expert på området. Eller omvänt, när en uppgift är jätteviktigt men man ingenting kan själv. Teamet försäkrar dig om att allt är på banan, men det räcker inte för att du ska känna tillit.

I bägge fallen kan det hjälpa att hitta mätpunkter, som visar hur projektet artar sig, skriver Wanda Wallace och David Creelman. Du kan också kolla vad andra personer i företaget anser om projektet. Ett ytterligare tips är att vara med på ett teammöte. Om stämningen är öppen och kommunikativ är förmodligen allt i sin ordning. Om det är mer som att teamet sitter tyst och lyssnar på ett föredrag finns det anledning att dra öronen åt sig.

- Då hade du rätt i din magkänsla.

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook