KARRIÄR
Lära robotar sparka fotboll ger högskolepoäng
På Anders Annells båtbyggeri tar vackra träbåtar form med gamla hantverksmetoder. I sin jakt på perfektion har han färdats tillbaka till förmedeltiden.
Snart är det dags för första robotfotbolls-EM i Amsterdam. Uppsala tekniska högskola ställer upp med ett fyrrobotlag. Det är civilingenjörsstudenter i informationsteknologi som har byggt robotarna som ett 20-poängs projektarbete. Även elektro- och maskinstudenter har varit inblandade. - Totalt har nära 80 studenter varit med i större eller mindre utsträckning, säger Lars Asplund, universitetslektor och ansvarig för kursen. Fotbollsspelarrobotarna är ungefär en halvmeter höga, och innehåller den senaste elektroniken. - Bildbehandling är en av de viktigaste bitarna. Varje robot innehåller fyra kameror, fyra videokort och fyra digitala signalprocessorer. Sparkmekanismen är baserad på kolsyrepatroner, samma som används i paintball. - Laddningen räcker till 30-40 sparkar. Varje match är två gånger tio minuter så vi kan fylla på kolsyra i pausen. Vi tror att det ska räcka. Coachen står som vanligt vid sidan om. Det är en server som bestämmer speltaktik och kan beordra omgrupperingar eller att robotarna ska täcka ett skott. Att använda projektkursen till robotar är något nytt, även om själva kursen är gammal. - Vi har drivit den i säkert 20 år. Poängen är att göra ett projekt tillsammans med företag. Det ska vara avancerad teknik som ger något efter nästan 4 års studier. Det ska också fungera som ett riktigt industriprojekt där en grupp om 10 till 15 studenter jobbar med samma sak.