Digitalisering

Kvinnor äger på internet

Ge kvinnor mer makt i ledningen på internetbolag, uppmanar Aileen Lee, partner på riskkapitalbolaget  KPCB.

Publicerad

De senaste årens mest framgångriska nätbolag har kvinnor att tacka för sin framgång. Det menar i alla fall Aileen Lee, partner på riskkapitalbolaget KPCB, i sin krönika på nätsaten techcrunch.

Och det oavsett om företaget heter Facebook med över 600 miljoner medlemmar, Twitter med över 25 miljarder Tweets förra året eller Groupon som nyligen värderades till mellan 15-20 miljarder dollar.

På Facebook, Twitter, Groupon och Zynga är majoriteten av användarna kvinnor.

Enligt Facbooks vd Sheryl Sandberg är kvinnorna inte bara i majoritet av medlemmarna. De står också bakom 62 procent av alla aktiviteter och har i snitt 8 procent fler vänner än männen.

Kanske överraskar det mer att 60 procent av spelarna på spelsajten Zynga är kvinnor? Men så är det, rapporterar Aileen Lee.

Att kvinnor dominerar sociala medier är kanske inte så förvånande. De anses ju vara mer sociala, bry sig mer om realtioner, skriver Lee vidare.

Men det som bekymrar henne är att inte fler webbolag tar hänsyn till att de kvinnliga användarna dominerar.

Så vad bör nätbolag göra av denna kunskap? Att det är kvinnorna som använder de sociala medierna?

Aileen Lee har ett råd: Titta över era företagsledningar. Finns det kvinnor i nyckelpositioner? Inte?  Fundera på om inte det vore en bra idé.

Här läser du hela Aileen Lees välbesökta krönika.