KARRIÄR

Koncis och specifik – så når du fram till dina medarbetare

En text på en skrivmaskin det står co-working, skrivmaskinen står i en grön miljö, framför ett träd
Det är inte alltid lätt att kommunicera med sina medarbetare – här är tre tips från experten.

Missförstånd, irritation och slösad tid. Det är vanliga effekter av dålig kommunikation. Här är tre tips på hur du kommunicerar med dina medarbetare.

Publicerad Uppdaterad

Det är i en artikel i Fast Company som vetenskapsjournalisten Jay Dixit listar tre punkter, tidigare framlyfta av David Rock som bland annat har en professional doctorate i neurovetenskap med fokus på ledarskap. Det som gäller är att vara ”koncis, specifik och generös”, skriver Dixit.

Att vara koncis innebär att använda så få ord som möjligt när man förmedlar sitt budskap och på så vis ta hänsyn till mottagarens arbetsminne. ”När dina meningar fylls med onödiga ord ökar du den andra personens kognitiva börda och ditt budskap blir svårare att förstå”, skriver Jay Dixit. Det bästa sättet att bli koncis enligt Dixit är att ta en paus innan man pratar och fundera på vad det är man vill ha sagt. ”Sen säger du det med så få ord som möjligt”.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här