Karriär
Få tid att hänga på Facebook
Sociala medier tar tid. Den som medvetet väljer bort andra aktiviteter mår bättre än den som bara försöker plussa på, säger experten.
Företag som satsar på sociala medier kan ha personal anställd för att sköta detta. Privatpersoner måste ta tiden från något. För naturligtvis går det inte att ägna sig åt fler och fler saker utan att ge avkall på något. Tricket för många är att knapra på nattsömnen.
Alexandra Samuel, amerikansk expert på sociala medier, rekommenderar att medvetet välja bort aktiviteter, i stället för att bara låta sig svepas med av den sociala vågen. I sin blogg på Harvard Business Review skriver hon att det finns fyra frågor att besvara för att lättare kunna göra prioriteringen:
1. Vad lär jag mig?
Om du använder sociala medier som nyhets- eller kunskapskälla, fundera över vilka andra källor du kan välja bort.
2. Vilka får jag möta?
På professionella nätverk som Linkedin kan du både hitta nya kolleger och fördjupa dina professionella relationer. Den som ständigt breddar nätverket online kanske kan minska på mängden traditionellt nätverkande.
3. Vilka når jag?
Det finns en mängd olika sätt att ge uttryck för sina idéer i sociala medier och nå en jättepublik. Det kan vara bättre använd tid än att hålla föredrag.
4. Vad får jag ut av det?
Antagligen ägnar du dig åt sociala medier för att du gillar det. Fråga dig själv vad som är mest avkopplande, titta på tv eller Facebook? Vad är roligast, barhäng eller Twitter? Vad är mest uppbyggligt, läsa bloggar eller romaner?
- Poängen är att göra medvetna val och inte bara låta sociala medier tränga ut andra givande aktiviteter, skriver Alexandra Samuel.