Karriär

Detta ger status på jobbet

Kunnighet och samarbetsförmåga smäller högst när det gäller att få status på jobbet. Pengar och, ålder och snygg yta är inte så viktigt. Det visar en undersökning.

Publicerad

Det är svårt att få status på ett jobb i dagens högkvalificerade arbetsliv om man inte är skicklig. Social kompetens och att kunna uttrycka sig väl hamnar också högt på statustoppen, när tidningen Du&jobbet gjorde en enkätundersökning.

Arbetsvetenskapsforskaren Margareta Oudhuis är förvånad över att ålder, kön och klädsel kom längst ner på 18-listan.

– Det går lite på tvärts med andra trender i samhället, där yttre faktorer framstår som mycket viktiga. Jag tror att det är så att när man välö arbetar med någon spelar det större roll hur personen är, än om man är yngre eller äldre, man eller kvinna, säger hon till tidningen.

De 450 deltagarna fick välja sex faktorer av 18 (se lista). De fick också bedöma sin egen status. 43 procent tyckte att de hade hög status, 46 procent placerade sig på mitten. Låg status ansåg sig 6 procent ha, ungefär lika många som de som upplevde sin status som mycket hög, 5 procent.

Det här ger status på jobbet

1 Kunnighet

2 Bra på samarbete

3 Bra relationer med kollegerna

4 Hjälpsamhet

5 Gott humör

6 Kunna uttrycka sig bra

7 Många nya idéer

8 Plikttrogenhet

9 Bra relationer med ledningen

10 Många kontakter på jobbet

11 Speciell utbildning

12 Energisk

13 Fackligt aktiv

14 Hög lön

15 Att vara man

16 Att vara äldre

17 ”Rätt” klädd

18 Att vara ung