Sverige populär marknad för tekniktest

2013-06-24 14:39  

Svenska kunder anses vara kunniga och trendmedvetna när det gäller teknologi och design. Det gör att internationella företag gärna väljer att testa och lansera nya produkter på den svenska marknaden.

– Poängen med att ha en testmarknad är att man har tillgång till krävande och kunniga konsumenter. Det finns i Sverige, främst inom teknikområdet, men även inom mode och detaljhandel, säger Bengt-Åke Ljudén, chef för Invest division på Business Sweden.

En annan fördel med den svenska marknaden är att den med nio miljoner invånare är relativt begränsad. Det gör att det går att hålla nere kostnaderna för distribution och marknadsföring under en testperiod.

Att invånarna är bra på språk och reser mycket anses också ha bidragit till att Sverige är en lämplig testmarknad.

TT / Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer