Säkerhetsteknik för autonom cykel får ABB:s Robotikstipendium

2019-10-30 09:42  

För att autonoma fordon enklare ska känna igen cyklar i trafiken har två studenter utvecklat ett kontrollsystem som ska ge mer realistiska säkerhetstest.

Autonoma fordons säkerhetssystem testas hela tiden för att bli bättre på att känna igen saker som dyker upp framför fordonet.

Tom Andersson och Niklas Persson från akademin Innovation, Design och Teknik på Mälardalens högskola (MDH), uppmärksammade att säkerhetssystemen har extra svårt att identifiera cyklister i trafiken. De valde därför att under utbildningen utveckla en förarlös cykel så att autonoma fordon ska få en mer realistisk testmiljö.

I dag när autonom teknik testas ställs cyklar på en släde och dras fram genom säkerhetstestet. Genom ett forskningsprojekt tillsammans med bland andra Chalmers, Volvo Cars och Asta Zero har Tom och Niklas utvecklat en självbalanserande cykel, som enligt dem skulle kunna vara en utvecklingsmöjlighet för framtida tester.

– Den är inte helt autonom, men det är målet. Nu kan den styras med en radiokontroll och nästa steg är att cykeln ska kunna följa en förbestämd väg, säger Tom Andersson.

Kan ge bättre förutsättningar för säkerhetstester

De kallar cykeln för Autobike, och har till den utvecklat ett kontrollsystem som känner av hur mycket den lutar och reglerar styrvinkeln för att hålla balansen. Precis som om en människa skulle sitta på cykeln och luta åt vänster så måste den styra åt samma håll för att hålla sig stabil. Det gör att cykeln får en mer realistisk rörelse och kan ge bättre förutsättningar för säkerhetstester.

Cykeln, som är en ombyggd elcykel, har två motorer, en för att driva framåt och en för att styra.

– Vi valde att ta fram ny teknik för cyklar i testmiljöer för vi vet att autonom teknik har problem med det. Men också för att det är något som många kan relatera till, de flesta har ju någon gång cyklat i sitt liv, säger Tom Andersson.

Läs mer: Polisen: Olyckan med självkörande bilen var oundviklig

För femte gången delade ABB tillsammans med MDH ut ABB:s Robotikstipendium och i år var det cykeln Autobike som tilldelades det.

”Vi på ABB får stor inspiration av studenternas tankar kring autonoma system och robotisering”, säger Dennis Helfridsson, chef för ABB:s affärsområde Robotics and and Discrete Automation i Sverige i ett pressmeddelande.

Ellinor Molin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt