Kör så det ryker – på asfalt med fimpar

2017-08-07 16:05 Anna Orring  
Foto: Pierre Brye / Alamy

Cigarettfimpar kan tas till vara som material i vägbeläggningar.

Cigarettfimpar slängda på gator och trottoarer är ingen ovanlig syn i många av världens städer. Men en forskargrupp på teknikuniversitetet RMIT i Melbourne har hittatt ett sätt att ge skräpet ett nytt användningsområde, samtidigt som giftiga ämnen i fimparna förhindras att sprida sig i naturen.

Forskarna har utvecklat en metod där fimpar blandas i asfalt som används vid vägbyggen.

– Man kan skapa ett nytt konstruktionsmaterial, samtidigt som miljön befrias från ett enormt avfallsproblem, säger Abbas Mohajerani, som leder forskargruppen, i ett pressmeddelande.

Fimparna har först kapslats in med bitumen och paraffinvax för att förhindra urlakning. De blandas sedan med asfalt, och används i de undre lagren i en vägbeläggning.

Forskningsprojektet har pågått i fem år. Resultatet presenteras i tidskriften Construction and Building Materials.

Enligt forskarna klarar asfalten de har utvecklat belastning av tung trafik. Materialet får också en lägre värmeledningsförmåga, vilket kan bidra till att minska problemet med urbana värmeöar, det vill säga att vägar och stadsmiljöer har en högre temperatur än områden runt omkring.

Varje år produceras omkring 6 biljoner cigaretter i världen, skriver RMIT. Det ger mer än 1,2 miljoner ton cigarettfimpar. Forskargruppen gjorde försök med 10 respektiver 15 kilo fimpar per kubikmeter asfalt.

Hur fimparna ska samlas in har forskargruppen inte löst.

Förra året presenterade Abbas Mohajeranis grupp en studie om hur cigarettfimpar kan användas i tillverkningen av tegelsten. Tegelstenarna blev billigare att producera, och fimparna gjorde att materialet blev både lättare och fick bättre isoleringsegenskaper, enligt studien.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt