Koldioxid upptäckt utanför vårt solsystem – tack vare James Webb-teleskopet

2022-08-26 07:07

Tack vare rymdteleskopet James Webb har forskare gjort ännu en unik upptäckt i form av koldioxidspår i atmosfären tillhörande en planet utanför vårt solsystem.

Exoplaneten skulle förvisso aldrig kunna härbärgera liv på det sätt som vi känner till, men upptäckten ger forskarna hopp om att kunna genomföra liknande observationer på planeter som har bättre förutsättningar för att kunna alstra levande materia.

"Min första tanke var: wow, vi har verkligen möjlighet att mäta jordliknande planeters atmosfärer", twittrar Natalie Batalha, professor vid University of California och en av de hundratals forskare som deltar i projektet.

Läs mer: Krockade med ett ”rymdsandkorn” – hur påverkar det bilderna från Webb-teleskopet?

Deras studie av exoplaneten WASP-39, en gasjätte som befinner sig i omlopp nära en stjärna 700 ljusår bort, kommer snart att publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature.

– För min del öppnar det här en dörr till framtida forskning om superjordar (planeter som är större än jorden, men mindre än Neptunus) eller till och med jordliknande planeter, säger Pierre-Olivier Lagage, astrofysiker vid den franska atomenergikommissionen (CEA).

Upptäckten kommer även att hjälpa forskarna att få reda på mer om hur WASP-39 bildades, förklarar Nasa i ett pressmeddelande. Exoplaneten har en massa som motsvarar en fjärdedel av Jupiters, men en diameter som är 1,3 gånger större.