Forskare bakom påstådda Crispr-bebisar utreds

2018-11-27 10:58

Han påstår att han har använt gensaxen Crispr för att redigera bebisars dna i embryostadiet. Nu ska forskaren utredas.

På måndagen berättade Ny Teknik om forskaren He Jiankui som påstår att han står bakom världens första Cripsr-bebisar, två tvillingflickor som föddes tidigare i november. Hans syfte ska ha varit att göra flickorna resistenta mot hiv-virus.

Nyheten har väckt mycket oro och kritik från forskarvärlden, som anser att det är alldeles för tidigt att använda Crispr-tekniken på ett sådant sätt. Det är alldeles för riskabelt. Nu berättar bland annat MIT Technology Review att He Jiankui ska utredas. Frågan är om han har brutit mot kinesiska lagar och regler.

He Jiankui har arbetat som docent vid Southern University of Science and Technology i Shenzen, men ska enligt universitetet ha varit på ”obetald ledighet” sedan februari i år.

Forskarupprop i Kina mot försöket

Universitetet meddelar att experimentet inte har något att göra med deras verksamhet, och att forskningen inte har skett där. Enligt lärosätets biologienhet bryter ett sådant här försök kraftigt mot ”etiska och akademiska normer och regleringar”.

Läs mer: Forskare säger sig stå bakom världens första Crispr-bebisar

I Kina har 122 akademiker och forskare i ett gemensamt uttalande tagit avstånd från He Jiankuis studie.

”Detta utgör ett kraftigt slag mot bilden och utvecklingen av kinesisk biovetenskap på global nivå. Det är extremt orättvist mot de många ärliga och uppriktiga forskare som arbetar för att hålla sig till moraliska metoder inom vetenskaperna” skriver de bland annat, enligt MIT Technology Review.

Ania Obminska