Innovation

Billig frysbox ska göra batterier säkrare att transportera

Batteri nedfruset till minus 35 grader. Foto: Univercity of Warwick
Batteri i rumstemperatur på väg att explodera. Foto: Univercity of Warwick
Dr Thomas Grandjean från University of Warwick med battericeller nedfrusna med flytande kväve. Foto: Univercity of Warwick
Dr Thomas Grandjean från University of Warwick med battericeller nedfrusna med flytande kväve. Foto: Univercity of Warwick

Återvinningen av elbilsbatterier är viktig, men att frakta defekta eller skadade enheter är både dyrt och farligt. Nu har dock forskare hittat en lösning – en ”batterifrys”.

Publicerad

Att få till en cirkulär ekonomi kring elbilsbatterier ses som ett måste. Om inte allt för många år kommer det att skickas ut miljontals litiumjonbatterier, som så småningom måste tas omhand. Det pratas mycket om ett "andra liv", där batterierna efter elbilen kan användas som fast energilager eller dylikt. Men något som också måste adresseras är hur vi tar hand om skadade och defekta batterier.

I dagsläget är det både knöligt och kostsamt då kraven för att transportera ett elbilsbatteri är höga. De måste läggas i explosionssäkra lådor som bara i sig kostar tiotusentals kronor. Som exempel kostar en låda för transportera ett typiskt Tesla-batteri 10 000 euro, motsvarande drygt 100 000 kronor, och kostnaden för ackreditering av transportern är också 10 000 euro. Biltillverkare får stå för notan. Men en ny lösning kan komma att kapa kostnaderna enormt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här