Så jobbar du hemifrån utan att bli galen

2020-03-12 12:00  
Ha inte för kul, häng i chatten och ha i åtanke att hemmajobbet går över.

I coronavirusets spår tvingas många inom tekniksektorn jobba hemifrån. Inte minst när stora techbolag som Spotify börjar skicka hem samtliga anställda för att minska smittorisken. Här är Ny Tekniks bästa tips för att hålla både humöret och produktiviteten på topp.

Redan har techbolag som Spotify, Google och Paradox bett sina anställda i Sverige att jobba hemifrån för att minska risken för smittospridning. Samtidigt uppmanas alla med förkylningssymptom att hålla sig hemma för säkerhets skull.

Plötsligt har vi tusentals människor, landet över, som är vana att gå till sina kontor, kaffeautomater och kollegor dag efter dag. Jag vill tro att vi vana hemmasittare ser på nykomlingarna lite som en van barstammis ser på en hemvändande, juldagsfirande småbarnsfarsa som ska ut på krogen för första och sista gången det året.

Men i stället för att fnysa och sucka kan vi väl hjälpas åt? På Ny Teknik har vi en väldigt liberal arbetsplatspolicy, ett par av oss jobbar på distans från andra städer på heltid. De flesta sitter hemma någon dag i veckan för att slippa timmar på pendeltåg eller underlätta hämtande och lämnande.

Så, hur har vi gjort för att inte bli (fullkomligt) galna?

Herregud, klä på dig, människa

Om du ska jobba hemma mer än någon enstaka dag behöver du lite rutiner. Att klä på sig är ett bra första steg. Visst har det hänt att undertecknat slagit upp laptopen med morgonrocken på, men det som känns lite mysigt vid åttasnåret brukar orsaka skamsköljningar vid 11.

Plus att distansarbete i regel betyder fler videomöten. De kan, och det säger jag av erfarenhet, komma som en total överraskning. Och nej, Kalle Anka-metoden fungerar inte. Du måste ha byxor på dig.

Läs mer: Apple: okej att rengöra Iphone med desinfektionsmedel

Ta en promenad, eller nåt

Okej, du är vaken, påklädd och har kanske rentav käkat frukost? Lysande! Nästa steg är att försöka göra breaket mellan fritid och arbetstid så tydligt som möjligt. Annars kommer det inte att sluta bra.

Anders Thoresson, mångårig frilansmedarbetare på Ny Teknik, är förmodligen tidningens mest rutinerade hemmajobbare med över tio år på nacken.

– Något jag gjorde nästan varje dag var att gå en morgonpromenad, och gärna en promenad "hem" från jobbet också. Bara för att få lite tid till omställningen från journalisten Anders till småbarnspappan Anders, säger Anders Thoresson.

Ta en promenad, lämna på förskolan, spring en runda. Bara försök att komma ut ur huset en kort stund. Med brasklappen att du, om du är hemma för att du sitter och snörvlar misstänkt coronasnor, inte bör ha någon onödig närkontakt med andra människor.

Rutiner, rutiner, rutiner

Vilken oförberedd rookie som helst kan jobba hemifrån en strödag här och där. Men för att orka i det långa loppet måste du vara lite uppstyrd. Annars kommer du komma på dig själv med att stå och sortera tvätt eller plocka ur diskmaskinen i tid och otid.

– Det är komplicerat. Bra dagar dricker jag kaffe till frukost (framför datorn förstås) och har redan lunchen klar att värmas i mikron. Då kan det bli effektivt, säger Ny Tekniks reporter Peter Ottsjö, som för närvarande sitter i karantän hemma i Gnesta på grund av en förkylning men redan innan sitt nuvarande tillstånd jobbade hemifrån flera dagar i veckan.

Läs mer: Så undviker du att bli smittad av coronaviruset

– Andra dagar tycker jag hela hemmet är en enda röra och känner att jag bara måste städa undan lite för att ens få ro att jobba. Man måste vara disciplinerad om det ska fungera i långa loppet. Försöka att få arbetsdagen att så långt det är möjligt att likna den man har på kontoret.

Tänk på hur du sitter och hur du står

Det är ju illa nog att sitta still i en hyperergonomisk kontorsstol hela dagarna. Men när du sitter och kluttar med din billiga HP-laptops värdelösa pekplatta i soffan en hel arbetsvecka är det bara din lokala rehabklinik som skrattar hela vägen till banken.

Sitter du i karantän är det kanske inte läge att gå ut och shoppa höj- och sänkbara skrivbord, men gör vad du kan för att sitta rätt och ha bra belysning.

– Mitt bästa tips just nu är att tänka på ergonomin om du inte har bra arbetsplats hemma. Jag lägger upp feta böcker under laptopen så att den kommer upp i höjd, annars sitter jag som en ostbåge och får ont i nacken, säger Teknikhistorias redaktör Angelica Söderberg.

Att dela memes är lite som att gå till kaffeautomaten

Jag har jobbat på distans på heltid de senaste fyra åren, och i omgångar innan dess. Hade det inte varit för kommunikatsplattformar som Slack hade jag gett upp för länge sedan.

– Slacka kollegor och ta del av roliga memes så du känner dig som en del av något större och inte en öde ö, säger Ny Tekniks reporter Ania Obminska som ofta jobbar hemifrån Uppsala för att slippa tågresan till Stockholm.

Läs mer: Lista: Så har coronaviruset spridit sig i världen

Det är, så klart, inte samma sak som att småsnacka med den vid skrivbordet bredvid, men att ha en plattform där alla på teamet kan mötas gör under både för arbetsflöden och sociala kontakter. Och nej, e-post är ingen sådan plattform.

Jobbar du på ett dinosaurieföretag som inte implementerat moderna kommunikationslösningar är det däremot dags att plocka fram Outlook och börja rasa. Eller fundera på om det är dags för lite shadow it i organisationen.

Men ha inte för kul, du är ju på jobbet

Lunchen är ett himla gissel när man jobbar hemma. Ingen – ingen! – har någonsin satt sig i soffan och lyckats klämma bara ett avsnitt av en serie och sen fälla upp datorn och direkt komma igång att jobba igen.

Men glöm för den sakens skull inte bort att ta lunch och pauser. Det gäller, återigen, att ha diciplin att hålla dem lagom långa.

– Jag försöker ibland komma ut en sväng på lunchen, och försöker att undvika att kolla på ett Family Guy-avsnitt eller något liknande under lunchen. Det känns som att jag helt kommer ur jobbläget då, säger Ny Tekniks webbredaktör Viktor Krylmark.

Är du inte ensam hemma? Då blir det knivigare

Det största hindret för att jobba hemma är i regel om någon annan i familjen sitter i samma båt. Det lär inte minst bli aktuellt för familjer i förkylningskarantän, eller om allt fler arbetsplatser skickar hem sina anställda.

Är ni två som jobbar hemifrån brukar det vara bra att inrätta varsin arbetsplats så att man kan sitta ostört. Brusreducerande hörlurar är, precis som i kontorslandskapet, ett bra knep för att skärma av om den andra personen har videomöten, långa telefonsamtall – eller bara knapprar störigt högt på tangenterna.

Läs mer: Ai:n identifierar coronavirus med 96 procents säkerhet

Med barn hemma är det förstås än värre. Det är bara en tidsfråga innan videomötet urartar i en Robert Kelly-situation, professorn som blev viral efter att hans barn kraschade en livesänd intervju i BBC.

Med små barn är kaoset väl i det närmaste oundvikligt. Är ni två föräldrar som sitter hemma är det förmodligen bäst att turas om så att en underhåller och den andra jobbar. Med lite större barn handlar det om att förklara läget ordentligt.

– Planera för krocken som inträffar när ungar och ungdomar kommer hem från skolan. Prata med dem i förväg om att du faktiskt är på jobbet, även om du sitter vid köksbordet. Ha koll på mellanmålssituationen, säger Ny Tekniks nyhetschef Anna Orring.

Ny Tekniks chefredaktör, fembarnspappan Per Danielson, har sin egen guide för hur du får in en åttatimmars arbetsdag trots karantänbarn i huset. Här är hans 14-stegsmodell för hur du kan lägga upp dagen:

  1. Inse att jobba med småbarn hemma inte är möjligt.
  2. Om man ändå måste jobba är det planering som gäller.
  3. Se till att kylskåp och skafferi är välfyllt.
  4. Se till att den digitala verktygslådan för att kunna jobba på distans är uppdaterad
  5. Gör ett dagsschema för dig och barnen som sträcker sig från 06.00 till 24.00. Obs detta är viktigt för att kunna få in åtta timmars jobb.
  6. Stig upp senast 05.30. Ät en stadig frukost. Förbered så att barnen kan serva sig själva med sin frukost.
  7. Sätt dig vid datorn 06.00. Se till att ha barn som gärna sover till åtminstone halv åtta. Har du tur hinner du beta av två timmar jobb.
  8. Låt Bolibompa och Netflix agera barnvakt mellan kl 8 och 10. Om barnen vill ha uppmärksamhet så ställer du fram frukt som du redan förberett. Frukstund helt enkelt. Har du tur är du uppe i fyra timmars jobb nu.
  9. Meddela dina kollegor att nu tar du paus. 10-14 är barntid. Lek utomhus (helst skog där inga människor finns, kanske även äta lunch i skogen).
  10. 14.00 är det dags för fri tid för barnen, förhoppningsvis lite utmattade av att ha varit ute. Här bör du få in minst en timmes jobb.
  11. Meddela kollegorna att du tar ny paus. Hela fyra timmar mellan 16 och 20. Vila på soffan, lek med barn, middag, läsa saga etcetera.
  12. Tre timmars jobb kvar. Således måste ungarna vara i säng klockan 20. Lycka till!
  13. Byt till lite mjukare kläder – jobba till 23.
  14. Stäng av datorn, pusta ut och be för att skolan öppnar så snart som möjligt.

Se det positivt, det går över

Okej, vi försökte hjälpa dig, men du hatar ändå att sitta hemma. Men du, tänk på att det går över. Ny Tekniks Malmöreporter Johan Kristensson tillhör dem som absolut avskyr att jobba hemifrån. Hans råd är kort och gott: härda ut.

– Det karga tipset är kanske att se det som en tillfällig lösning för ”the greater good”. Det mesta är ju trots allt uthärdligt i kortare perioder, säger han.

Bonustips: Skaffa hund

Okej, det här tipset är inte helt anpassat till en coronainducerad karantän, men tipset var så överväldigande populärt bland mina kollegor att jag blev tvungen att lägga till det i efterhand.

Om du känner dig ensam när kollegorna är långt borta, och Slack-snacket inte hjälper är väl hunden som vanligt människans bästa vän.

– Hunden är ett lyckopiller. Det är bara så. En hund är alltid superglad att se en, oavsett om man var sur vid frukostbordet tidigare, säger Ny Tekniks reporter Linda Norhstedt.

Dessutom hjälper hunden till med ovan nämnda disciplinåtgärder.

– Varje gång man ser hunden höjs livslusten, just saying. Det är också viktigt att ta pauser för att behålla koncentrationen. Att ta ut vovven blir en naturlig paus och man få en nypa luft samt ny energi av att röra på sig, säger Ny Tekniks webbredaktör Ellinor Molin.

Fotnot: Den här artikeln bygger helt på intervjuer som skett över diverse digitala kommunikationsplattformar för att undvika smittospridning mellan medarbetare på Ny Teknik.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap