Karriär

Lär er brainstorma som Google

Deras knep är ingen hemlighet – men ändå är Google snäppet vassare än alla andra. På företaget har man gjort ”brainstorming” till en konst, och fått ut massvis av strålande idéer. Nu avslöjar chefen för Google Apps for Work hur de gör.

Publicerad

Alla företag och organisationer kan grundprinciperna för att brianstorma. Men allt som oftast lämnar resultatet som kommer av dessa gruppsessioner en hel del att önska. Detta eftersom många gör grundläggande fel kring hela upplägget.

Men även om man tycker att man är bra så finns det alltid punkter i processen som går att förbättra. Och alla kan bli duktigare, det anser Veronique Lafargue, chef för Google Apps for Work.

I en artikel för Fast Company avslöjar hon hur företaget får brainstormingen att bidra med något nytt – istället för att mynna ut i ett kaotiskt fikamöte.

För att arbetet ska bli konstruktivt krävs en tydlig struktur. Lafargue skriver att företag ska skapa en linjär process som används så fort man vill brainstorma. Detta krävs för att få fram nya idéer som går att omsätta till verkliga produkter. Inom Google använder man de tre följande för att lyckas.

Läs mer:

1. Känn din användare

Tänk inte enbart på vad du ska lösa, utan för vem du ska lösa något. För Lafargue innebär det här att man inför ett möte kring problemlösningar bör ha försökt skaffa sig en förståelse för hur personer utanför gruppen ser problemet. På så sätt riskerar man inte att fastna i ett brainstorming-förslag som löser det direkta problemet, men skapar nya i följd.

2. Tänk 10x

För att få fram något verkligt nytt måste man tänka på att det ska vara en rejäl förbättring, och inte något som bara gör det lite lättare. Alltså tiofalt – inte tio procent. I artikeln skriver Lafargue om Googles ”Project Loon” som handlar om ett ballongnätverk för internetuppkoppling. Hade man nöjt sig med att försöka öka internetspridningen med tio procent så hade lite mer kablar varit lösningen – men den ”tiofaldiga” är internetballonger som verkligen kan göra så att avlägsna platser får en uppkoppling.

Läs mer:

3. Prototyp

Avsluta inte ett brainstormingmöte med att boka in en ny mötestid för uppföljning. Lafargue säger att man inte ska bygga möten på varandra – utan smida medan järnet är varmt. På Google-språk innebär det att det är viktigare att få ut någon form av prototyp snabbt. Den behöver inte vara perfekt, bara en fysisk manifestation av en idé – något som är designat för kunna svara på frågan om idén verkar lovande.

Kolla in videon nedan – och ”upplev” hur det är att vara med på ett brainstormingmöte på Google…