Ai ska få fler tjejer att utbilda sig till ingenjörer

2020-11-29 07:12  
Beata Jungselius, doktor i tillämpad it och lektor i informatik vid Högskolan Väst. Foto: Högskolan Väst

Högskolan Väst testar ett nytt grepp för att få tonåringar att intressera sig för tekniska utbildningar och en framtid som ingenjör. Det gör man genom att utveckla en artificiell influencer.

Genom projektet The Life of A.R.T, Artificial Research Technology, vill forskare vid Högskolan Väst inspirera ungdomar att välja en framtid som ingenjör. Främst vill man nå ut till tjejer mellan 13 och 19 år − en grupp där teknikintresse i yngre tonår tycks avta och färre väljer en teknikutbildning jämfört med killar.

− Vi skulle ju gärna se att lika många tjejer som killar söker tekniska utbildningar och började gräva lite i vad den här klyftan kan bero på och hur vi kan motverka den, säger Beata Jungselius, som är doktor i tillämpad it och lektor i informatik vid Högskolan Väst.

Projektets förstudier har visat att många tonåringar har en ganska vag uppfattning om teknik och vad en ingenjör gör. Samtidigt är deras tillvaro och sätt att umgås till stora delar teknikburen.

− Det finns en intressant spänning i det här. Vi har att göra med en generation som har en mobil i handen hela tiden och lever sina liv genom teknik, men man vet väldigt lite om hur det fungerar bakom skärmen och gränssnittet, till exempel vad är en algoritm, ett operativsystem och hur funkar det, fortsätter Beata Jungselius.

”En beprövad annonsform”

Forskarnas mål är nu att utveckla en artificiell influencer som i sociala medier kan bidra till att öka intresset för teknik och lyfta fram vad en ingenjör jobbar med.

− Det är en beprövad annonsform att använda influencers, men det vi hela tiden måste ha med oss är att det finns etiska aspekter av att påverka ungas attityder och vi måste också säkerställa att vi inte lagrar data. Men vi tycker ju att det här är en bra grej, det handlar om en jämställdhetsönskan och en vilja att fler ska söka teknikprogram.

Läs mer: Hur sätter man ett tydligt värde på kompetensen?

Som en del av projektet har studenter som läser programmen 3D-animation/visualisering och Digitala medier intervjuat 120 tonåringar för att undersöka varför vissa influencers är populära och hur en trovärdig digital figur skulle kunna utformas.

Genom att följa digitala spår försöker forskarna även kartlägga mönster och trender kring typiskt innehåll, ord och bilder som används av influerare med många unga följare.

− Så kan vi få någon slags förebild eller best practice som vi kan härma lite.

Utseende, personlighet och vilken form av material den artificiella influencern ska publicera på sociala medier återstår att se. Men enligt Beata Jungselius sneglar forskargruppen på mediepersonligheten Bianca Ingrosso och ingenjören Simone Giertz, som med sina humoristiska filmer om överflödiga robotar har över två miljoner följare på Youtube.

− Internt pratar vi om att det kanske ska gå åt det hållet, att hitta en kombination av dem. Men om ska det vara en tjej, ett djur eller ett väsen vet vi inte ännu.

Youtube och Instagram

Förhoppningen är att en animerad digital influencer, kanske i form en framgångsrik teknikstudent eller färdig ingenjör, kan dyka upp på Instagram, Youtube och eventuellt Tik Tok inom ett år.

Läs mer: Kontoret ritas om efter pandemin: ”Ställer nya krav”

Och att den kan vara effektiv för att nå ut till unga råder ingen tvekan om, enligt Beata Jungselius. Hon är även ledamot i Medieakademin som årligen publicerar Maktbarometern där personer med makt och inflytande i sociala medier kartläggs.

− Där ser man verkligen att influencers har en otrolig möjlighet att påverka. Och det är framför allt vår målgrupp som följer dem, säger Beata Jungselius.

Fakta: Artificiella influencers

Artificiella influencers, eller självständiga datorgenerade karaktärer, är ett fenomen som växer snabbt. En av de första virtuella personligheterna som slog igenom i sociala medier var avataren Lil Miquela, en modell med spirande musikkarriär i Los Angeles. Sedan 2016 har hon samlat 2,8 miljoner följare på Instagram − med flera kommersiella samarbeten som följd.

I Sverige har livsmedelsjätten Ica lanserat en artificiell bebis med eget Instagramkonto för att ge tips och råd till småbarnsföräldrar. Bebisen Elis har dock blygsamma 6000 följare.

Charlotte Delaryd

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap