En oljeplattform som varje dag ska ta upp 250 000 fat olja ur världshavets djup projekteras just nu i Göteborg. Det är den största i sitt slag.
Med ett deplacement på 130 000 ton blir plattformen världens hittills största flytande off-shoreanläggning. Det är en oljeplattform som väger 50 000 ton och som lastar 25 000. Hela fältutbyggnaden kostar 40 miljarder kronor.
Om fyra år, första kvartalet år 2005, ska den förankras i ett oljefält som upptäcktes för två år sedan, 200 km sydost om New Orleans i den Mexikanska Golfen, i den så kallade Mississippi Canyon.
För att detta ska bli möjligt råder det just nu en febril aktivitet på Sveriges framsida, nämligen i centrala Göteborg. Det är det göteborgska konsultföretaget GVA Consultants som projekterar.
Företaget har 55 anställda. Men i tider som dessa har man samlat en speciell projektstyrka på långt över 100 personer. Därför hyr man ett eget hus runt hörnet från GVAs huvudkontor på Östra Hamngatan.
Man har ett år på sig att projektera plattformen. Därefter byggs den på varv, enligt källor i branschen blir det troligen i Korea, kanske på Daewoo, eller på Hyundai.
De koreanska storvarven slåss just nu om jätteordern. Efter två års byggande är det sedan dags att transportera plattformen över oceanerna till Mexikanska Golfen, runt Afrikas sydkust.
Plattformen ska flyta på djupt vatten, närmare bestämt 2 000 meter. Och det är väldiga stålrör som likt blöt spaghetti ringlar sig ner till botten. Sedan har man borrat sig ytterligare 10 000 meter ner i backen för att hämta upp oljan.
GVA står för Götaverken/Arendal, två nedlagda varv. Men efter att den sista båten sedan länge gått av stapeln och torrdockorna fyllts med sprängsten lever nämligen båtritaravdelningen från varvtiden fortfarande i högönsklig välmåga.
När GVA projekterar sina stora oljeplattformar samlar man i första hand kring sig experter från varvstiden, av dem flera gamla goa arbetskamrater.
- När vi är nostalgiska pratar vi om båtar och plattformar vi byggt, berättar Mats Sandblom, projektledare för Crazy Horse, som projektet heter ännu så länge.
(Uppdragsgivaren har fått signaler att det är olämpligt att uppkalla oljefältet efter gamle Siouxhövdingen. Ett nytt namn är på väg.)
Varvsepoken är slut. Men kunskaperna finns kvar.
De kunskaper GVA Consultants har som skeppsbyggare har bidragit till företagets starka ställning.
En plattform är också ett skepp, fast mycket mer avancerad, rent tekniskt sett.
Det är Chalmers skeppsbyggarlinje som alltid försett GVA med kompetent personal. Och vad är det då för kunskap som gör GVAs ingenjörer så intressanta ute i världen?
- Det är vår förmåga att jobba i skala, säger Mats Sandblom.
Det gäller att ha konstruktioner som kan skalas upp och ner för att anpassas till de speciella krav som gäller i olika projekt.
En modern flytande plattform består av skrov som ligger helt under vatten. Genom vattenytan bryter fyra tjocka pelare som håller upp själva plattformen.
Utformningen av oljeplattformar har ändrats en hel del efter de katastrofer som har drabbat oljeindustrin.
När GVA började rita på licens efter amerikanska förebilder var flytkropparna sammanbundna med många stag. Det var just ett sådant stag som brast när Alexander Kielland välte.
Men i GVAs konstruktioner finns starkare bärande strukturer.
Ännu en katastrof inträffade utanför New Foundlands kust, ett fönster krossades på Ocean Ranger och ballastsystemet slogs ut. Några år senare tog GVA ut patent på ett säkert ballastsystem.
GVA Consultants har ritat plattformar åt internationella kunder i mer än ett decennium, de senaste åren framförallt åt norska oljebolag. Men på senare år har man bedrivit intensiv marknadsföring i Houston, Texas, världens oljemetropol. Och det arbetet har nu burit frukt.
- Vi kan lugnt konstatera att vi gjort ett rejält genombrott på den amerikanska marknaden.
Och det återspeglar sig i resultatet för GVA Consultants som ökat rejält jämfört med förra året. Men det här är en bransch med häftiga svängningar. För två år sedan hade norska oljebranschen, GVAs huvudsakliga uppdragsgivare, en svacka och man fick sparka personal.
Nu rekryterar man personal istället.
Läs mer om striden mellan de koreanska varven på
www.upstreamonline.com