Hållbar industri

Välkommen till framtidens gruvfält

Storstaden Tokyo är fylld med värdefulla metaller i elektronik, telenät, bilar och elapparater. Foto: Tomas Backelin

Städernas skrotberg kan bli de nya malmtillgångarna. Flera företag vill utveckla bättre återvinningsteknik i jakt på sällsynta jordartsmetaller.

Publicerad

<p>Hård konkurrens och politiskt rävspel har drivit upp priset på sällsynta jordartsmetaller, till exempel neodym som används i permanentmagnetmotorer i el- och hybridbilar. Det gäller även andra viktiga, dyra råvaror som guld och platinametaller.</p> <p>Intresset för att återvinna metallerna är stort, framförallt i det råvarufattiga Japan.</p> <p>En färsk rapport från ett japanskt forskningsinstitut uppskattar att det i landet finns 300 000 ton sällsynta jordartsmetaller i kasserad elektronik. </p> <p>En modern elbil kan innehålla över tio kilo jordartsmetaller, förutom neodym exempelvis lantan, cerium, yttrium, dysprosium och terbium.</p> <p>Storföretag som Hitachi och Mitsubishi försöker nu få fram teknik som gör det möjligt att utvinna jordartsmetaller ur skrotade elbilar, hushållsmaskiner och elektronik. Enligt Mitsubishi räknar företaget med att ha en kostnadseffektiv process klar att tas i bruk redan 2014.</p> <p>En drivkraft är att minska beroendet av världens största exportör av sällsynta jordartsmetaller, Kina. Sedan en kinesisk fiskebåt i september i år kolliderat med två japanska kustbevakningsfartyg ströp landet sin försäljning till Japan med cirka 75 procent. </p>