Hållbar industri
SSAB laddar plåt med värde
En plåt är inte längre bara en plåt. Den kan fungera som ett informationsblad - eller en reklamskylt. I SSABs nya målningsterminal kombineras smart lagring med ett nytt sätt att marknadsföra företagets produkter.
Förr var grovplåt en basvara, som levererades i samma färger som Henry Fords första bilar: svart. Enda variationen var möjligen det ytliga rostlager som bildades när plåten låg staplad i regn och snö på uppläggningsplatserna.
I dag profilerar sig stålbolagen på samma sätt som bilindustrin.
Varumärken och modeller eller sorter blir allt viktigare. Kunderna ska få det de vill ha - och produkterna ska levereras snabbt och snyggt paketerade. Eller som Anders Blomqvist, FoU-chef på SSAB, uttrycker det:
- Vi säljer inte plåt på utseende, men en hel och ren plåt ger ett mervärde.
För att utveckla den här strategin inviger snart SSAB en ny målnings- och sorteringsanläggning för 250 miljoner kronor på halvön Brannäs i Oxelösund.
Bredvid de långa betongkolosser som inrymmer valsverket och stålverket ser den nya byggnaden i korrugerad plåt mest ut som en mindre lagerlokal, men inuti finns en modern linje för blästring, målning, sortering och utlastning.
Hit fraktas grovplåten direkt från härdlinjen för att målas med en färg som signalerar vilket slags plåt det rör sig om.
När färgen torkat rullas plåten vidare till en bläckstrålemärkare, som skriver varumärke, plåtindividnummer, ordernummer, dimension och en del annan information direkt på plåten. Numera finns till och med en webbadress i ena hörnet.
- Tanken är att kunderna i framtiden ska kunna logga in på webben, fylla i sitt kundnummer och få fram all information om produkten, säger Anders Blomqvist.
- Vi har också experimenterat med att lagra informationen i streckkoder.
De målade och märkta plåtarna stoppas sedan in i fack i ett höglager av två stora kranar, som sorterar flera ton tunga plåtar lika snabbt som en brevbärare sorterar brev.
Genom att förvara på höjden kan SSAB spara massor med plats. I höglagret skapas 504 platser på en yta som normalt rymmer knappt femtio.
Kranen gör också att det går snabbt att stoppa in nya plåtar i en befintlig hög eller leverera ett parti till terminalens lastbrygga.
Enligt SSAB ska anläggningen klara 150 000 ton, en femtedel av koncernens framtida årsproduktion av härdad plåt, och öka kapaciteten med trettio procent.