Hållbar industri
Saab-veteranen: Klart vi ska göra bilar i Sverige
Mats Fägerhag har gått från ett jobb som konstruktionschef på Saab till att leta samarbetspartners till Volvos produktutveckling. Foto: Roger Lundsten/BLR
Som utvecklingschef på Saab såg Mats Fägerhag svårigheterna för en liten biltillverkare i Sverige.Men också möjligheterna.– Det finns absolut en framtid för biltillverkning i Sverige, säger Mats Fägerhag.
Mats Fägerhag har jobbat i bilbranschen i 20 år. Han har haft ledande befattningar inom Saab och GM, där han under tre år var konstruktionschef med ansvar för hela bilen utom motor och växellåda.
I sitt nya jobb på Volvo ska han hitta samarbetspartners till produktutvecklingsprojekt. Detta är en strategiskt viktig fråga för världens biltillverkare, i synnerhet Volvo, anser Mats Fägerhag.
– Hela bilindustrin står inför en stor utmaning som har underskattats. Inte minst med att klara den otroligt tuffa lagstiftning som kommit med miljökraven. Då måste det till stora investeringar och mycket forskning för att klara det.
Mats Fägerhag anser att bilindustrin som bransch står mitt i en förändring som alla företag måste hitta sätt att tackla.
– Saab var en pytteliten spelare, men även Volvo är en ganska liten spelare. Då måste vi söka samarbeten. Här har Volvo en klar och tydlig bild av verkligheten och vad som krävs framöver.
Har svensk bilindustri en framtid?
– Absolut. Det är en högteknologiindustri, så är det någonstans vi i Sverige ska ha en framtid är det där. Vi måste ligga i framkant i den tekniska utvecklingen och det finns mycket handlingskraft och tradition i branschen.
För Mats Fägerhag har bilutveckling blivit ett sätt att leva. Men han brinner också för svensk industris framtid. Han pekar på att det krävs hög teknisk kompetens, och gör en jämförelse med Korea där bilmärkenas fabriksarbetare jobbar många fler timmar varje vecka.
– Då är det inte så enkelt att konkurrera. Att producera till lägsta kostnad kan vi glömma. Vi måste i stället slå vakt om våra styrkor: vara innovativa, jobba i grupp, vara rationella och snabba att produktsätta. Där har vi vår framtid.
Som vi berättar i den här tidningen satsar just Volvo på en helt ny fabrik i Kina, där man producerar med färre robotar och betydligt billigare timkostnad för arbetskraften.
Men det handlar inte om någon outsourcing, strategin är en helt annan. Kina är en stor och viktig marknad för Volvo.
– För att pressa marginaler och ha god lönsamhet måste vi ha fabriker där kunderna finns. Volvo måste expandera för att finnas runt om i världen och det här handlar om att expandera, inte om att flytta produktion. Jag tycker att det är kul att Volvo har en stark affärsidé och expanderar.
Trots Saabs öde har Mats Fägerhag en stark tro på Volvos framtid. Det fick honom att välja Volvo bland anbuden från biltillverkare i Europa och Kina.
– Volvo är ett större företag med en större produktportfölj. Bolaget har en stark plan framåt, en affärsplan som är rimlig och kommer att göra oss starkare.
Ska hitta partners till Volvo
Namn: Mats Fägerhag.
Ålder: 50.
Bor: I Hovås utanför Göteborg.
Familj: Fru och fyra barn.
Utbildning: Maskiningenjör vid Lunds tekniska högskola.
Yrkeskarriär i korthet: Volvo Lastvagnar, Saab Flygmotor, Saab Automobile, Saabs lednings- grupp, GM i Europa. Nu chef för avdelningen Alliance Office på Volvo.