Hållbar industri
Nya användare sätter systemen på prov
De började som en angelägenhet för utvecklingsingenjörer. Nu håller PLM-systemen på att nå ända till försäljnings- och serviceleden och till företag utanför teknikområdet. Det sätter användarvänligheten på prov.
–För fem till tio år sedan började nästan alla tunga mekaniska företag använda PLM. I dag ser vi dem spridas inom branscher som telefoni, mode, livsmedel och byggande. Det gör att det ställs helt nya krav, säger Antti Sääksvuori, konsult inom området.
Han anser bestämt att marknaden har mognat bland de stora företagen. De vet vad de vill att systemen ska göra för dem och vilka systemegenskaper de letar efter.
– Men små och medelstora företag saknar ofta kunskap och erfarenhet. Det gör att det krävs PLM-system som är mycket enkla att använda och som kan användas direkt i det skick som de levereras.
Den ökade medvetenheten resulterar i bättre införanden och lägre underhållskostnader, även om slutanvändaren kanske inte märker så stor skillnad i sitt arbete. Vad som däremot märks är förenklade och förbättrade användarmiljöer. Inloggning via webben är den normala lösningen för att ge alla projektmedarbetare samma arbetsmiljö.
– När man går utanför kretsen av kärnanvändare bland ingenjörerna och når sällananvändare inom exempelvis sälj och marknad eller inköp, så ökar kraven på användarvänlighet och visualisering. Då ska man inte behöva vara ingenjör för att förstå, säger Niklas Karlsson, återförsäljaransvarig för Norden hos den internationella branschjätten PTC.
Liksom Antti Sääksvuori tycker sig Niklas Karlsson se att mängder av medelstora företag nu ligger i startgroparna.
– Många lägger planer för hur de ska börja jobba med PLM under de kommande åren.