Hållbar industri
Findwise rekryterar vd från Volvo
Catarina Gunneberg är ny vd på Findwise. Foto: Findwise
Findwise AB, konsultbolag inom sök och sökdriven analys, har rekryterat sin första vd: Catarina Gunneberg från Volvo Group IT.
Catarina Gunneberg har arbetat med Information Management & Analytics sedan 2009. De senaste fyra åren har hon haft en ledande position i Volvo Groups Analytics-satsning.
– Likt resan och erfarenheten med Volvo Group ser jag att Findwise rör sig från klassisk informationsförvaltning mot analys och AI. Findwises enorma kunskapskapital, framförallt inom sökteknik och information management, kommer att vara avgörande när vi hjälper våra kunder att bli mer datadrivna,säger Catarina Gunneberg.
Hon anger flera skäl till att Findwise lockade henne.
– Det är ju ett lite mindre bolag som jobbar inom det område jag brinner för: sök, AI, information management och så vidare, och går nu in i en ny fas för att utveckla de delar bolaget är väldigt bra på, säger Catarina Gunneberg.
Findwise grundades 2005 med syftet att lösa informationsutmaningar, och har sedan dess arbetat med AI, maskininlärning och textanalys. Bolaget är plattformsoberoende och jobbar med teknologier inom sök och analys från partnerföretag som HPE, Microsoft, IBM Watson, Google, Elastic, Splunk, med flera.
"Findwise är väldigt processtyrt"
Idag har Findwise drygt 120 experter inom information management, data science och sökteknik, och har medverkat i över 1 700 projekt världen över.
Ändå har bolaget aldrig haft någon vd tidigare. Bolaget har en tydlig startup-mentalitet i organisationen, som styrelseordföranden och medgrundaren Bengt Rodung skriver i ett pressmeddelande.
– Findwise är väldigt processtyrt, en platt organisation med liten ledarstruktur där man vill att folk ska ha stor frihet under ansvar. Det finns i princip bara chefer för processerna, vilket såklart är en skillnad mot Volvo Group där jag tror det fanns nio olika chefsnivåer, säger Catarina Gunneberg.
Ändå kan hon se tydliga likheter mellan de båda bolagen.
– Både Volvo Group och Findwise jagar ju svar på frågorna: hur kan vi skapa datadriven insikt och använda informationen för att skapa effektivitet för oss själva och för våra kunder?
Vad kan du med din bakgrund tillföra Findwise?
– På Volvo Group fick jag möjlighet att konceptualisera sättet att arbeta med information management och advanced analytics. Jag tror att de koncepten kan vi bygga in, och använda till nytta för Findwise och Findwises kunder.
Vilken väg vill du att bolaget ska ta härnäst?
– Att det ska fortsätta vara en av de starka spelarna kring AI på den nordiska marknaden, och tillsammans med våra partners bli större och starkare.
Det här är Catarina Gunneberg
Ålder: 53 år.
Utbildning: Systemvetare, Lunds universitet.
Familj: Gift, två vuxna söner.
Fritidsintressen: Hiking, åker gärna skidor.