Industri
Designens Mecka finns i Bångbro
Kopparberg i Bergslagen ruvar på en hemlighet. Här finns en av Europas största samlingar av designade industriprodukter.
Utställningen Design för maskinen återfinns där den bör vara, i anslutning till industriell verksamhet. Platsen är Bångbro industriområde i bergslagsorten Kopparberg där ett tiotal företag är verksamma. I tegelbyggnaden från 1950-talet tillverkade SKF tidigare kullager. I lokalerna finns bland originalkakel kvar i det som var omklädningsrum, likaså rälsen i golvet vilket ger en extra industrikänsla.
Tankarna på en permanent utställning av industridesignade produkter väcktes för cirka tio år sedan på Arbetslivsinstitutet. Lars Wieselgren som då var näringslivsansvarig i Kopparberg tände på idén och fick de styrande i kommunen att vilja satsa på projektet. "Design för maskinen" heter utställningen med föremål från seklets början till våra dagar.
- I början av seklet stod maskinen som symbol för utveckling. Den väntades lösa en hel del av de problem med dålig levnadsstandard som fanns på den tiden, säger Lars Wieselgren som är en entusiastisk och mycket påläst föreståndare för verksamheten.
Sverige var långt ifrån först med den här idén. Den första utställningen med temat Design för maskinen arrangerades i Chicago redan 1932. Det var vid ungefär den tidpunkten som ordet industridesign bildades i USA.
1996-1997 pågick en utställning kallad Returnity på Nationalmuseum i Stockholm baserad på föremål som den grafiske formgivaren Torbjörn Lenskog samlat under många år. Samlingen, cirka 600 föremål, är en av de största i Europa. Det är den unika samlingen som är basen för den permanenta utställningen i Bångbro. För att platsa i utställningen ska föremålen vara avsedda för serietillverkning.
Samtidigt som Kopparberg planerade för utställningen startade grannkommunen Hällefors en högskoleförberedande utbildning i industridesign.
- Vi samarbetar med Hällefors. Vår verksamhet här handlar inte bara om en utställning utan är en del i utbildnings- och utvecklingsverksamhet när det gäller industridesign, säger Lars Wieselgren.
Verksamheten drivs av Bergslagens Industridesignforum och finansieras bland annat av deltagande kommuner, EU-bidrag och länsstyrelsen i Örebro.
- Vi vill få tekniker och ekonomer att inse vikten av design, få igång kreativt tänkande och ge kreativa aha-upplevelser, säger Lars Wieselgren..
Bångbro ligger inte vid någon tättrafikerad allfartsväg. Men grupper från såväl små som stora företag letar sig fram till industriområdet för att låta sig inspireras.
Den tidigaste designade industriprodukten i utställningen är en bordsfläkt från AEG tillverkad 1911 och formgiven av Peter Behrens. Han brukar beskrivas som industridesignens fader.
Det senaste föremålet i samlingen är en fåtölj i hårdplast från 1999 som i formspråket för tankarna till 1950-talets fladdermusfåtölj. Man ska dock vara ung eller åtminstone ganska vig för att ta sig upp ur den när man väl har satt sig i den låga och intensivt gula skapelsen.
Det är många berömda formgivare som nämns under vår rundvandring i utställningen. Le Corbusier och Alvar Alto är ett par.
Den senare finns bland annat representerad med sitt nytänkande då det gällde att utforma och utrusta ett sanatorium i Finland för TBC-sjuka som byggdes på 1930-talet. Sängarna som är gjorda av metall för att vara lätta att hålla rena, garderober med välvda, djupa dörrar utan skarpa hörn som kan skada och som gör det lätt att hitta rätt klädesplagg. Den stol i böjträ som är en designklassiker skapades för sanatoriet i Pemar.
Ett annat exempel på böjträ och sjukvård hänger i taket. Det är ett par benspjälor av plywood skapade av amerikanen Charles Eames åt det amerikanska försvaret under andra världskriget. En finess med spjälorna är att de är stapelbara och tar därmed litet utrymme.
Braun är ett företagsnamn som återkommer på många produkter som radioapparater, hårtorkar och rakapparater. Det tyska företaget inrättade tidigt en designavdelning som fick världsrykte under ledning av Dieter Rams.
En hel del föremål känner många besökare självfallet igen som trästolen från 1935 formgiven av Sven Markelius till Helsingborgs konserthus. Den skulle vara stapelbar, slittålig och i princip passa alla.
Radions och dammsugarens förändring genom årtionden går att följa på utställningen. Här kan man bland annat beskåda en dammsugare från Electrolux, designad av F.A. Porsche. Den har dock aldrig nått ut till marknaden. Electrolux har nyligen bidragit med en stor donation föremål som visar företagets utveckling, bland annat produkter som aldrig har släppts ut på marknaden.
Lars Wiselgren tar slutligen ett lokalt exempel som visar att design är minst lika viktigt nu som förr.
IMH Industri AB gör produktlinjer för tillverkning av lastpallar. Kunderna finns runt om i Europa. Vid en europeisk industrimässa för några år sedan blev det dålig respons på företagets produktlinje som har tillverkats cirka tio år. Någon tyckte att den med alla synliga kablar gav intryck av ett "skatbo".
Efter stor tvekan övertalades företagets ägare att låta en erfaren industridesigner göra en designgenomgång. Resultatet blev en mer inklädd maskin som sedan ställdes ut på Hannovermässan 1999. Under mässan tecknades order för 200 miljoner kronor. Omsättningen på företaget har nu fördubblats liksom antalet anställda från 10 till 20 personer.
- Design är viktigt men mötet produkt- människa måste in på ett tidigt stadium. Det är både svårt och dyrt att ändra senare, kommenterar Lars Wieselgren.
Maj till augusti är utställningen öppen för spontanbesök. Vintertid får besökare kontakta Bergslagens Industridesignforum för visning. Se www.hellefors.se/dfm för mer information.
Utställningen Design för maskinen återfinns där den bör vara, i anslutning till industriell verksamhet. Platsen är Bångbro industriområde i bergslagsorten Kopparberg där ett tiotal företag är verksamma. I tegelbyggnaden från 1950-talet tillverkade SKF tidigare kullager. I lokalerna finns bland originalkakel kvar i det som var omklädningsrum, likaså rälsen i golvet vilket ger en extra industrikänsla.
Tankarna på en permanent utställning av industridesignade produkter väcktes för cirka tio år sedan på Arbetslivsinstitutet. Lars Wieselgren som då var näringslivsansvarig i Kopparberg tände på idén och fick de styrande i kommunen att vilja satsa på projektet. "Design för maskinen" heter utställningen med föremål från seklets början till våra dagar.
- I början av seklet stod maskinen som symbol för utveckling. Den väntades lösa en hel del av de problem med dålig levnadsstandard som fanns på den tiden, säger Lars Wieselgren som är en entusiastisk och mycket påläst föreståndare för verksamheten.
Sverige var långt ifrån först med den här idén. Den första utställningen med temat Design för maskinen arrangerades i Chicago redan 1932. Det var vid ungefär den tidpunkten som ordet industridesign bildades i USA.
1996-1997 pågick en utställning kallad Returnity på Nationalmuseum i Stockholm baserad på föremål som den grafiske formgivaren Torbjörn Lenskog samlat under många år. Samlingen, cirka 600 föremål, är en av de största i Europa. Det är den unika samlingen som är basen för den permanenta utställningen i Bångbro. För att platsa i utställningen ska föremålen vara avsedda för serietillverkning.
Samtidigt som Kopparberg planerade för utställningen startade grannkommunen Hällefors en högskoleförberedande utbildning i industridesign.
- Vi samarbetar med Hällefors. Vår verksamhet här handlar inte bara om en utställning utan är en del i utbildnings- och utvecklingsverksamhet när det gäller industridesign, säger Lars Wieselgren.
Verksamheten drivs av Bergslagens Industridesignforum och finansieras bland annat av deltagande kommuner, EU-bidrag och länsstyrelsen i Örebro.
- Vi vill få tekniker och ekonomer att inse vikten av design, få igång kreativt tänkande och ge kreativa aha-upplevelser, säger Lars Wieselgren..
Bångbro ligger inte vid någon tättrafikerad allfartsväg. Men grupper från såväl små som stora företag letar sig fram till industriområdet för att låta sig inspireras.
Den tidigaste designade industriprodukten i utställningen är en bordsfläkt från AEG tillverkad 1911 och formgiven av Peter Behrens. Han brukar beskrivas som industridesignens fader.
Det senaste föremålet i samlingen är en fåtölj i hårdplast från 1999 som i formspråket för tankarna till 1950-talets fladdermusfåtölj. Man ska dock vara ung eller åtminstone ganska vig för att ta sig upp ur den när man väl har satt sig i den låga och intensivt gula skapelsen.
Det är många berömda formgivare som nämns under vår rundvandring i utställningen. Le Corbusier och Alvar Alto är ett par.
Den senare finns bland annat representerad med sitt nytänkande då det gällde att utforma och utrusta ett sanatorium i Finland för TBC-sjuka som byggdes på 1930-talet. Sängarna som är gjorda av metall för att vara lätta att hålla rena, garderober med välvda, djupa dörrar utan skarpa hörn som kan skada och som gör det lätt att hitta rätt klädesplagg. Den stol i böjträ som är en designklassiker skapades för sanatoriet i Pemar.
Ett annat exempel på böjträ och sjukvård hänger i taket. Det är ett par benspjälor av plywood skapade av amerikanen Charles Eames åt det amerikanska försvaret under andra världskriget. En finess med spjälorna är att de är stapelbara och tar därmed litet utrymme.
Braun är ett företagsnamn som återkommer på många produkter som radioapparater, hårtorkar och rakapparater. Det tyska företaget inrättade tidigt en designavdelning som fick världsrykte under ledning av Dieter Rams.
En hel del föremål känner många besökare självfallet igen som trästolen från 1935 formgiven av Sven Markelius till Helsingborgs konserthus. Den skulle vara stapelbar, slittålig och i princip passa alla.
Radions och dammsugarens förändring genom årtionden går att följa på utställningen. Här kan man bland annat beskåda en dammsugare från Electrolux, designad av F.A. Porsche. Den har dock aldrig nått ut till marknaden. Electrolux har nyligen bidragit med en stor donation föremål som visar företagets utveckling, bland annat produkter som aldrig har släppts ut på marknaden.
Lars Wiselgren tar slutligen ett lokalt exempel som visar att design är minst lika viktigt nu som förr.
IMH Industri AB gör produktlinjer för tillverkning av lastpallar. Kunderna finns runt om i Europa. Vid en europeisk industrimässa för några år sedan blev det dålig respons på företagets produktlinje som har tillverkats cirka tio år. Någon tyckte att den med alla synliga kablar gav intryck av ett "skatbo".
Efter stor tvekan övertalades företagets ägare att låta en erfaren industridesigner göra en designgenomgång. Resultatet blev en mer inklädd maskin som sedan ställdes ut på Hannovermässan 1999. Under mässan tecknades order för 200 miljoner kronor. Omsättningen på företaget har nu fördubblats liksom antalet anställda från 10 till 20 personer.
- Design är viktigt men mötet produkt- människa måste in på ett tidigt stadium. Det är både svårt och dyrt att ändra senare, kommenterar Lars Wieselgren.
Maj till augusti är utställningen öppen för spontanbesök. Vintertid får besökare kontakta Bergslagens Industridesignforum för visning. Se www.hellefors.se/dfm för mer information.