Hållbar industri
Därför hänger bilindustrin på skjortfabriken
Etons system används sedan länge inom textil och konfektion men sprids nu även till andra branscher. Kedjan som för ner artiklarna till en arbetsstation är speciellt utvecklad av Eton.
Det utvecklades för att spara tid i skjortfabriken. Nu sprids det smarta transportsystemet från Borås till nya branscher. Bilindustrin hör till dem som nappat.
Ett och ett, hängande i en hållare på en transportbana i taket, anländer tygstyckena till rätt systation. Materialhanteringssystemet från Eton Systems i Borås används på textilfabriker över hela världen.
– Vi tänkte lean innan begreppen ens fanns, säger vd Tintin Jonasson.
Hennes far Inge Davidson uppfann systemet redan på 1960-talet för att minska spilltiden i den egna skjortfabriken. Han såg hur mycket material som låg bundet i tygbuntar och hur mycket tid som gick åt till att forsla dem mellan systationerna.
Genom att i stället hantera bitarna en och en kunde lagren minskas och genomloppstiden kortas. Mer tid kunde ägnas åt att sy. Andra textilfabriker såg också nyttan och systemet började säljas, inte minst i lean-tänkandets hemland Japan som länge var Etons största marknad.
Men i takt med att konfektionen flyttat till Kina, Indien och andra asiatiska länder har konkurrensen ökat. Finanskrisen har också slagit mot försäljningen.
– I Kina har vi i dag massor med konkurrenter som säljer liknande system, säger Tintin Jonasson.
Samtidigt ser Eton hur systemet kan öka produktiviteten och spara fabriksyta i andra branscher än textil och konfektion. En ny version av systemet klarar vikter på upp till tolv kilo och marknadsförs nu till exempel mot bilindustrin.
Underleverantörsföretaget IAC Group använder sedan tidigare ett Eton-system för att transportera takstolpar i fabriken i Skara. Nu har fabriken i Göteborg köpt ytterligare ett, för att förflytta instrumentbrädor på fabriken i Göteborg.
När en order kommer in hämtas automatiskt rätt variant av instrumentbräda från buffertlagret i systemet.
– Vi har sedan tidigare flera olika system, men detta visade sig vara mest flexibelt och tog minst plats. Du måste inte anpassa ?fabriken efter conveyern, säger Daniel Milicevic, lean-koordinator på IAC Group i Göteborg.
Tintin Jonasson tycker inte att det är särskilt konstigt att bilindustrin, som jobbat så hårt med produktivitetsförbättringar i åratal, har mycket att lära av skjortillverkning.
– Om man pratar logistik så är konfektion något av det mest besvärliga som finns. Att tillverka en skjorta kräver 50 moment och med alla färger blir det hur många varianter som helst.
Så fungerar systemet
- Varje artikel fästs på en rfid-märkt hängare.
- Hängarna transporteras längs en huvudbana i taket.
- I buffertzoner kan material lagras hängande.
- Till de olika arbets stationerna förs artiklarna med en precision på ett par centimeter med hjälp av en speciell kedja.
- Flödet styrs med hjälp av ett it-system. Vid en ny order förs rätt artikel auto matiskt till rätt arbetsstation.
- Systemet består av moduler som sätts ihop efter behov.