Prognoserna förutspår en explosion av gigafabriker

2022-01-06 09:00  
Teslas Gigafactory 5 i Austin, Texas under konstruktion i juli 2021. Foto: Larry D. Moore

Produktionen av battericeller går mot en boom. Så här många gigawattimmar förväntas Europas respektive USA:s kommande gigafabriker att producera till år 2025.

Storskalig batteritillverkning ger flera fördelar. I jämförelse med en småskalig anläggning kan så kallade gigafabriker som använder smutsig el minska produktionens klimatavtryck med 45 procent. Det var en av slutsatserna i en studie utförd av Chalmers.

Elon Musk myntade begreppet med Teslas Gigafactory 1, bolagets kombinerade komponent- och batterifabrik i Nevada. Entreprenören har tidigare uttalat att det en dag kommer att krävas flera dussin gigafabriker runt om i världen som producerar battericeller, när elbilarna utgör en betydande volym – och den dagen ligger runt hörnet.

För om man bara bara ser till vår egen hemmaplan så har Bil Sweden förutspått att sex av tio nyregistrerade bilar i Sverige under 2022 kommer att vara laddbara, där 34 procent är rena elbilar. Bakom prognosen ligger bland annat det faktum att det kommer att rullas ut många nya, elektrifierade modeller under året.

En global batteriboom

Turligt nog pågår det en global batteriboom, och under mitten av 2021 var 38 gigafabriker planerade för Europa – även om färre än hälften av projekten då hade fått loss sin finansiering. Miljöorganisationen Transport and Environment har gjort en prognos för utvecklingen, och om samtliga 38 projekt går till produktion så kan de fram till 2025 leverera battericeller motsvarande upp till 462 GWh. Det skulle ge Europa 20 procent av marknaden och placera oss som tvåa efter Kina. Det rapporterar Clean Technica.

Analysfirman Benchmark Mineral Intelligence Europaprognos är däremot mer konservativ och landar på 360 GWh för 2025, motsvarande 12 procent av deras prognosticerade totala globala produktionskapacitet samma år.

Utöver Teslas kapacitet har USA:s storskaliga batteriproduktion varit blygsam – men enligt the Department of Energys prognos kommer nationen att till 2025 få 13 nya gigafabriker som tillverkar battericeller. Det rapporterar Electrek.

Volkswagen och Toyota väntar i kulisserna

Under 2022 drar General Motors igång en anläggning i Lordstown, Ohio tillsammans med LG Chem – och SK Innovation ska öppna en fabrik utanför Atlanta, Georgia. Men i kulisserna väntar Volkswagen och Toyota med varsin fabrik, Ford med hela tre, och Stellantis med två – som de kör med LG Energy Solution respektive Samsung SDI. Till detta får GM ytterligare tre anläggningar, och SK Innovation ännu en.

Enligt Inside EV:s beräkning borde de nya anläggningarna i USA år 2025 leverera battericeller motsvarande mer än 300 GWh. Men då är inte den gigafabrik som Tesla bygger i Texas medräknad, och med en eventuell kapacitet över 100 GWh kan Gigafactory 5 i Austin bli den största fabriken för battericeller i världen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt