Fordon
VW: ”Konventionella motorer kommer förbli oumbärliga”
Framtiden är elektrisk hävdar Volkswagen. Men den klassiska förbränningsmotorn kommer att finnas kvar under överskådlig tid.
Volkswagen storsatsar på alternativa drivlinor, med fokus på elektrifiering. Tillverkaren ska investera hundra miljarder kronor, med 30 nya elbilsmodeller. Samtidigt meddelar koncernchefen att konventionella förbränningsmotorer kommer förbli oumbärliga under en överskådlig framtid
”Framtiden är elektrisk. Vi ska vara nr 1 i e-mobilitet år 2025”, sade Volkswagens koncernchef Matthias Müller på årsstämman.
Där avslöjade biltillverkaren dels att de kommer att göra intensiva insatser för att nå genombrott inom batteri och elektrifiering – samt att Volkswagen ska försöka göra koncernen mer flexibel och modig.
På plats i Hannover var 3 000 aktieägare och självklart var hanteringen av dieselskandalen en rubrik. Beskeden var lugnande, för trots krisen efter fifflet med utsläppstesten – som pågått sedan september 2015 – går försäljningen som tåget. Och även om elektrifierade modeller blir en allt viktigare del, är det fortfarande dieslar och bensinbilar som är kärnan.
– Konventionella motorer kommer att förbli oumbärliga under överskådlig framtid, sade Müller under stämman. Detta gäller också och särskilt Euro 6-dieseln trots den nuvarande heta debatten.
Koncernchefen vidhöll att effektivisering av förbränningsmotorerna fortfarande är en vital del av lösningen, inte en del av problemet.
Läs mer:
– Totalt kommer Volkswagen koncernen investera runt 10 miljarder euro i dessa teknologier fram till år 2022. Det finns fortfarande potential i dieselmotorn trots att den uppfanns för 124 år sedan. Och den tänker vi utnyttja. Fram till 2020 har vi gjort våra förbränningsmotorer 10-15 procent effektivare, och därför också renare.
Under stämman redovisades även hur koncernen ligger till jämfört med de mål man satt upp i sin framtidsstrategi – och där tryckte VW hårt på att elektrifieringen nu på allvar börjar rulla ut. Sedan 2013 har man investerat tre miljarder euro i alternativa drivtekniker och fram till 2022 ska det investeras ytterligare nio. Ambitionen är kristallklar – VW ska bli kung i elbilssegmentet.
– Fler än tio nya elektrifierade modeller kommer att rullas ut före utgången av 2018. Dessutom kommer vi att lägga till över 30 fler batteridrivna elbilar till 2025, sade Müller.
Men nya modeller är inte allt man ska satsa på. I december presenterade tillverkaren sin nya mobilitetstjänst, Moia, och den kommer att spela en vital del i företagets framtid.
– Att bygga bra bilar är inte längre tillräckligt för att säkra framtiden. Dagens kunder förväntar sig mer när det gäller mobilitet. Och med dessa nya kundkrav måste också vi förändras, säger Matthias Müller.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!