VW-chefen: ”Jag mosade prototypen”

2017-05-09 14:02  
Foto: IBL / Mark Newcombe/REX

Den 10-växlade automatlådan skulle visa VW:s tekniska överlägsenhet. Men nu lägger den tyska biljätten ner utvecklingen. Detta då tekniken representerar tankarna före ”Dieselgate”.

Automatlådor har på senare år fått allt fler växlar. Bland de som driver på utvecklingen finns framförallt ZF, Mercedes Ford/GM och Volkswagen. Och det har gått fort – på kort tid har antalet ökat växlar stuckit iväg. Numera är allt från Mercedes lyxåk ner till Fiat Doblo bestyckade med 9-stegade lådor.

Men nu verkar det som att tyska VW kastar in handduken. Tankarna om en än mer ”flerstegad” automatväxellåda är skrotade, det avslöjar koncernens drivlinechef, Friedrich Eichler.

Det var under ett samtal med branschtidningen Automotive News som det framkom att den tyska bilkoncernen prioriterat om, och att en 10-stegad automat inte längre fanns med i planerna.

”Jag mosade prototypen för två månader sedan”, sa Eichler till tidningen vid en intervju på motormässan i Wien.

Läs mer:

Läs mer: Efter dieselskandalen – risk för ökat slitage

Projektet utannonserades med buller och bång 2013. Kort efter det att både ZF och Mercedes lanserat sina 9-stegade lådor, samt att GM/Ford sagt att de hade siktet inställt på 10 steg. Transmissionen var tänkt att utvecklas för motorer med högt vridmoment och dåvarande VW-ordföranden Martin Winterkorn lovordade växellådans fördelar.

Men det var då. För Automotive News avslöjar Eichler att tekniken är en del av VW:s gamla vision. Hetsen om att bli världens största biltillverkare och dieselskandalen tog död på projektet och nu fokuserar man på annat. Exakt vad återstår att se.

Felix Björklund

Mer om: Volkswagen Diesel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt