Det har snart gått tre år sedan Volkswagen Group erkände att de hade installerat manipulerande mjukvara i elva miljoner av sina dieselbilar globalt, med fem miljoner av de berörda fordonen i Europa. Bolaget tvingades pytsa ut omkring 275 miljarder kronor i USA, men på övriga marknader kom man undan med en uppdatering.
I början av juni hade VW hunnit åtgärda 90 procent av de 2,46 miljoner berörda bilarna i Tyskland. Det finns dock ägare som har varit motsträviga. Enligt Tysklands federala trafikmyndighet KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) har man hänvisat 0,6 procent av fallen till det lokala registreringskontoret, detta efter att ägaren har fått upprepade varningar. Enligt KBA utgör hänvisningen det första steget i en process som slutgiltigt kan innebära att bilen avregistreras.
”Återkallelsen är obligatorisk. De bilar som inte blir fixade kan så småningom tas ur trafik. Efter att man fått datumet har ägaren haft omkring 1,5 år på sig. Det är gott om tid för att delta i återkallelsen”, skrev KBA i ett uttalande till Automotive News Europe.
Faktum är att lokala myndigheter i Hamburg och München redan har avregistrerat ett antal Audi och VW-bilar med den påverkade Euro 5-dieseln – detta efter att ägarna har ignorerat upprepade påminnelser om att ge gehör för återkallelsen.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.