Fordon

Volvos ellastbil – så lång räckvidd får den

Volvo menar att distributionslastbilar i urban miljö är lämpliga att börja elektrifiera helt och hållet. Foto: Volvo
Volvo menar att distributionslastbilar i urban miljö är lämpliga att börja elektrifiera helt och hållet. Foto: Volvo
Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef Volvo. Foto: Volvo
Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef Volvo. Foto: Volvo

Volvo har aviserat en helt eldriven lastbil. Omkring 20 mils räckvidd och laddteknik lånad från elbussarna tycks vara att vänta.

Publicerad

Lastbilstillverkaren Volvo har hittills bara ett helt eldrivet fordon i sin produktportfölj. Den tolv meter långa batteribussen 7900 Electric rullar sedan i somras i reguljärtrafik. Den har omkring 20 mils räckvidd och batterier på 150, 200 och 250 kWh. Laddning sker med CCS-kontakt eller via en så kallad Oppcharge-laddare, en strömavtagare ovanpå lastbilen.

Under tisdagen aviserade Volvo att en helt elektrisk lastbil ska finnas på marknaden 2019. Redan under 2018 år ska vissa utvalda referenskunder få börja testa fordonet. Behovet som Volvo identifierat handlar om trafik i urban miljö där exempelvis buller- och utsläppskrav kan sätta stopp för större distributionslastbilar, inte minst nattetid. En trend har blivit att lätta lastbilar används för den typen av transporter i stället.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här