Fordon

Volvochefen: Självkörande bilar mer utmanande än vi trodde

Foto: Felix Björklund
Foto: Volvo

Autonoma bilar kommer, men tekniken är inte riktigt där än. Volvochefen Håkan Samuelsson avslöjar i en intervju att bolaget har underskattat hur svårt det är att få till självkörande fordon.

Publicerad

Vi ska ligga i framkant när det kommer till elektrifiering och självkörande bilar. Det sa Volvochefen Håkan Samuelsson för tre år sedan. I dag verkar det inte riktigt som att det Göteborgsbaserade företaget når sina mål. Ännu så länge har det inte presenterat någon elbil – och i racet mot autonoma fordon är det svårt att se Volvo som ett av företagen i framkant.

I en intervju med branschtidningen Automotive News erkänner Håkan Samuelsson att det inte riktigt gick att marschera så snabbt som bolaget hade hoppats när det gäller självkörande fordon.

– När det kommer till det har det visat sig vara tekniskt mer utmanande än vad vi trodde från början. Men vi är fortfarande övertygade om att vår nästa generation bilar kommer att ha vad vi kallar för Highway Pilot, säger han.

Vill leverera säkerhet

Skälet till att det går segt är självklart säkerhetsaspekten. Enligt Håkan Samuelsson kan Volvo inte lansera något som kan uppfattas som ett självkörande system, men i verkligheten kräver ett mått av övervakning.

– Vi kommer att vara väldigt försiktiga med att lansera något som kan ses som automatiserat utan att vara det, att hamna i en situation där föraren är imponerad med vad han kan göra med systemet och sedan överskattar dess förmåga. Vi vill leverera något som är lika säkert eller säkrare än den uppfattning du får. Det kommer att komma, och då först för motorvägsanvändning, säger Håkan Samuelsson.

Uttalandet kan ses i ljuset av de uppmärksammade Tesla-olyckor som skett på senare år. Den amerikanska tillverkaren har vid flera tillfällen kritiserats för vilseledande marknadsföring av sitt förarassistanssystem "Autopilot". I studier framgår det också tydligt att även om de automatiserade systemen blir allt mer sofistikerade – så tenderar förare att överskatta dess förmåga.

”Kommer bli en prövning”

Utöver att prata autonomi pratade Volvo även försäljningsframtid och elektrifiering. När det kommer till det senare har Volvo lovat att de under 2019 ska presentera sin första riktiga serie-elbil. Den väntar vi fortfarande på. Det förstnämnda ser märkeschefen som en utmaning – men ambitionen är att slå nytt rekord och sälja över 700 000 bilar i år.

Målet för 2020 är 800 000 vilket verkligen kommer bli en prövning med tanke på att den globala bilförsäljningen går allt trögare. 

– Vi är på god väg eftersom vi har en så pass stark produktportfölj, säger Håkan Samuelsson till Automotive News.