Fordon

Volvo visar upp den första autonoma elbussen i klassen

Volvo 7900 Electric är tolv meter lång, och med 36 säten kan den ta ett 80-tal passagerare. Foto: Volvo Bussar

Deras självkörande elbuss sägs ge en energibesparing på hela 80 procent. Volvo har utvecklat sin autonoma teknik i samarbete med NTU i Singapore – nu ska testfordonet rulla på universitetsområdet.

Publicerad

Volvo 7900 Electric är tolv meter lång, och med 36 säten kan den ta ett 80-tal passagerare. Nu har modellen blivit självkörande – och den autonoma versionen är ensam i sin storleksklass. Ett ai-system styr bussens lidar-sensorer, 360-graders kameror samt ett avancerat navigationssystem som använder kinematik i realtid.

Navigationen liknar ett vanligt  GPS-system men genom att använda flera datakällor uppnås en mycket exakt positionsbestämning. Systemet är uppkopplat till en tröghetsmätningsenhet som mäter bussens förändringar i höjdled och krängningar. Detta förbättrar bussens navigationsförmåga när den kör på ojämnt underlag och i kurvor. Resultatet är en mjukare körning och bättre resekomfort.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här