Fordon

Volvo ratar svensk leverantör

Här i monteringshallen hos Getrag i Köping skulle Volvos nya hybridbakaxel tillverkas. Men Volvo går utomlands med den fortsatta utvecklingen, vilket troligen också innebär att produktionen hamnar utanför Sverige. Foto: Getrag
Lars Ericsson

Den fortsatta utvecklingen av en elektrisk drivlina till Volvos framtidshopp, XC60, hamnar i Österrike. Därmed går Sverige och underleverantören Getrag i Köping miste om ett viktigt framtidsprojekt.

Publicerad

Trots att Volvo personvagnar är delägare i Getrag All Wheel Drive i Köping väljer nu Volvo att gå utomlands för den fortsatta utvecklingen av en ny bakaxel till hybridversionen av XC60.

Enligt uppgifter till Ny Teknik blir det konkurrenten Magna Steyr som fortsätter utvecklingen av den nya bakaxeln. Det innebär med största sannolikhet att även tillverkningen hamnar i Österrike.

I Köping är besvikelsen stor, men Getrags företagsledning vill inte säga vad som fällde avgörandet.

-?Det stämmer att vi förlorade den fortsatta utvecklingen av Volvos hybridaxel. I övrigt vill jag inte lämna någon kommentar, säger Lars Ericsson, vice vd för Getrag All Wheel Drive i Köping.

I?dag tillverkar Getrag i Köping all fyrhjulsdrift till Volvo. Biltillverkaren äger också 40 procent i Köpingsbolaget och är dess största kund.

Konstruktionen byggde på en förbränningsmotor och vanlig växellåda fram och en elmotor ihopbyggd med en liten växellåda på bakaxeln.

I Köping hoppades man att samarbetet skulle leda till fortsatt utveckling och till slut även produktion i Sverige. Ambitionen var att bli ett svenskt centrum för utveckling av elektriska drivlinor.

Nu riskerar Getrag i?stället att förlora nyckelpersoner och den kompetens inom hybridteknik som företaget byggt upp de senaste åren.

Den fortsatta utvecklingen av den elektriska drivlinan skulle ha kostat cirka 70 miljoner kronor, enligt uppgifter till Ny Teknik. Hur stor del som Getrag skulle ha stått för är oklart.

I?dag har Getrag cirka 700 anställda i Köping och omsätter runt 2,5 miljarder kronor. Produktion av den nya drivlinan skulle ha gett både viktiga arbetstillfällen och intäkter för företaget.

-?Men framför?allt skulle det ha varit det första projektet med en ny generation av teknik. Att Volvo hoppar av innebär att vi försenas i vår kompetensuppbyggnad inom området och att vi måste släppa resurser som vi planerat för Volvo, säger Lars Ericsson.

Varken Volvo eller Getrag har fått något direkt statligt stöd för utvecklingen av bakaxeln. Däremot har Volvo i år fått pengar av staten till andra projekt som handlar om utveckling av el- och hybridteknik.

Ny Teknik har sökt Volvo Personvagnar för en kommentar, men presschefen Maria Bohlin meddelar att företaget inte diskuterar utvecklingen av framtida teknik och produkter.