Därmed blir Volvo den första biltillverkaren som säger sig bygga bilar helt fossilfritt.
"Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp, och vi vet att stålet är bland det viktigaste för detta i fortsättningen", skriver Volvos vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.
För Volvo Cars uppgår koldioxidutsläppen relaterade till stål- och järnproduktion för företagets bilar till cirka 35 procent i en bil med traditionell drivlina och 20 procent i en helt eldriven bil från materialet och tillverkningen av bilens komponenter.
Betydande minskning av utsläpp
Håkan Samuelsson räknar med att det fossilfria stålet därmed kommer att innebära betydande minskningar av utsläppen från produktionen framöver, vilket ligger i linje med bolaget ambitioner om att bli klimatneutralt senast år 2040.
För Hybrit är målet att minska koldioxidutsläppen i Sverige med 10 procent och i Finland med 7 procent. Tekniken använder vätgas, som produceras av vatten och fossilfri el istället för kokskol.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.