Volvo Cars-chef: ”Nordeuropa blir fullt ut elektriskt långt före 2030”
Björn Annwall, vice vd på Volvo CarsFelix Björklund
Volvo Cars har en ny bil ute, men tar samtidigt ett steg tillbaka från tidigare ambitioner för elektrifieringen. Nu får hybridmodellerna ett längre liv – men tillverkaren menar ändå att de ligger långt före konkurrenterna i övergång till helt eldrivna bilar.
När Volvo Cars formulerade sitt elbilsmål 2021 var man stöddig. 100 procent – inget mindre, var målet och i branschen var Volvo pionjärer. Så småningom hakade andra tillverkare på och ett tag föreföll den rena elbilsframtiden snart vara här.
Men förutsättningarna förändrades och verkligheten kom ikapp och med den började flera biltillverkare att backa. Men inte Volvo – förrän nu.
Strax före lanseringen på onsdagen av den uppdaterade hybridversionen av XC90 kom beskedet att även Volvo drar ned på sin elbilsambition. Nix, inte 100 procent 2030, i stället är det nu 90 procent elektrifierat som gäller det året.
Tillverkaren öppnar även upp för att i de 90 procenten räknas också laddhybrider in.
– Ledarskap handlar om visioner, men även att anpassa sig till terrängen. Det här är att anpassa sig till terrängen, säger Björn Annwall, vice vd för Volvo Cars, till Ny Teknik.
Det som gjort terrängen svårare för elbilar är flera. Tekniken, politiken och de ekonomiska aspekterna har alla bidragit. När Ny Teknik intervjuade Björn Annwall hösten 2023 var det inte tal om att ändra något mål.
Annons
Hur kommer det sig att ni gör revideringen av planerna nu?
– Rent generellt så har ju omställningen till fullt elektrifierat bromsats ned. Det handlar om hur snabbt det rullas ut infrastruktur och vad som händer med stöden från olika regeringar. Vi visste ju att stöden skulle modereras, men det blev ganska abrupt på vissa marknader. För att det här skiftet skulle kunna ske så måste du nå prisparitet mellan fossil- och elbilar. Där är vi inte riktigt än som industri. Det har tagit längre tid – det är inget snack om saken. Ovanpå det har vi en hög inflation och det gör ju också elbilar dyrare.
Hur blir det på de olika marknaderna? För det måste vara stor skillnad dem emellan?
– Ja, ta Nordeuropa. Det är väldigt svårt att se att vi inte är fullt elektriska långt före 2030 här. Jag tror även vissa kluster i USA. Om man tittar på inlandet i USA och södra Europa så tar det längre tid.
Tidigare var det 100 procent elbilar, nu 90 procent. Är det mildhybrider som utgör resten?
– Det vi sagt är 90 procent elektrifierat och med det menar vi allt man laddar med sladd. Så då finns det utrymme för 10 procent som inte har sladd [det vill säga mildhybrider, reds anm].
Hur är fördelningen då mellan elbilar och laddhybrider?
– Det har vi inte sagt något om och jag tro att vi ska undvika att gissa för att ha flexibiliteten kvar. Men vårt huvudsakliga teknikspår är en fullt elektrisk framtid. Att göra fantastiskt bra elbilar, det är vårt huvudspår.
Men om man nu drar ned på elbilsmålet, hur ser det ut med 2040-målet om att uppfylla Parisavtalet om nettonollutsläpp. Går det att lita på att Volvo kan uppfylla det?
– Det är fortfarande vår absoluta ambition.
Annons
Kan svängningen påverka synen på Volvo Cars som varumärke? Att slå på stora trumman om 100 procent elbilar – och sedan backa på det?
– Jag tror inte det. Om man tittar på oss och på alla konkurrenter har vi vridit tillbaka ambitionerna mycket mindre än de andra. Det är en sak när man sätter upp visioner och en annan vad man levererar här och nu. Och det är ingen traditionell biltillverkare som har 26 procent fullt elektriskt just nu. Vi är klart före alla andra – och jag tror att kunderna tittar mer på verkligheten än vad man säger att man ska göra om sju år.
Kommer förändringen av målet att ha någon inverkan på planerna på batterifabriken med Northvolt?
– Inte per se. Som jag sa: det här handlar mindre om att vi ändrar ambitionerna på elbilssidan. Vi ska fortfarande ha ett fullt modellprogram för att kunna ställa om helt till 2030. Det handlar mer om att vi håller liv i laddhybriderna så att de är konkurrenskraftiga 2031 och några år därefter. Så, nej det påverkar inte.
Ni lanserade en uppdaterad XC90 i dag. En bil som bygger på tio år gammal bas och om man tittar på drivlina är den samma som 2021. Hur länge kan bilen fortsätta i produktion?
– Lång tid. Jag tror att den typen av cykler man hade förut ser annorlunda ut nu. Nu är det inte fossilmotorn som är det definierande och nu kommer mycket av elektrifieringen. Här [i uppdaterade XC90, reds anm] är det en enorm uppgradering av infotainment och intelligensen i bilen. Vi pratar om att du gör en ”brainlift” snarare än en ”facelift” . Det är det kunderna vill ha. Så jag tror att bilarna kan leva mycket längre än de har gjort historiskt och plattformen den bygger på, SPA1, är ju en modern plattform.
Men det är lite udda att i den här uppgraderingen väljer ni att inte utöka räckvidd eller lägga till DC-laddning som många andra gör?
– Det finns inget som säger att vi inte kan göra det i framtiden. Men många som använder XC90 i dag har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Och snabbheten i laddningen är inte heller så viktigt på en plug-in-hybrider. De flesta kör även väldigt kort i sin vardag. Oavsett om du har 7-, 10- eller 15 mils räckvidd är det för kort för att åka till fjällen med.
XC90 har historiskt sett varit en av de mest lönsamma modellerna för Volvo Cars. Kommer den fortsätta vara det. Är det här en ”lönsamhets-uppgradering” eftersom det inte är några större mekaniska förändringar?
– Det kommer fortsätta att vara en väldigt lönsam bil.
Hur påverkar de geopolitiska skiftningarna vi sett på senare tid och inte minst tarifferna som EU har infört på Kinaproducerade bilar?
– Det är ju ett begränsat problem på så sätt att det bara är EX30 som påverkas. Men vi tog beslut, redan innan strafftullarna var på tapeten, om att vi skulle lokalisera EX30 till Gent [i Belgien, reds anm]. Den kommer börja produceras där första halvåret 2025, men inte i full produktion förrän år två. Så för tillfället när de här tullarna börjar få effekt till den tidpunkten så kommer våra bilar antingen vara mindre lönsamma eller kosta mer – eller en blandning av det.
I fjol sa du att EX30 skulle ha en marginal upp mot 20 procent – hur blev det med det?
– Under andra kvartalet hade vi 20 procents bruttomarginal på ALLA våra elbilar. Då är det EX30 som har störst volymer, men det innefattar även EX40 och EC40. Så vi har en fullt duglig lönsamhet på våra elbilar – förmodligen den högsta i branschen.