Fordon

Vätgaskatamaran ska klara resan till Gotland på under tre timmar

Gotland Hydrocat ska drivas av primärt vätgas, vars enda avgas är vatten. Foto: Gotlandsbolaget

Det energieffektiva skrovet ska möjliggöra en fart om 35 knop och 1650 passagerare. Nu presenterar Gotlandsbolaget nästa steg på resan mot fossilfri trafik. 

Publicerad

För knappt ett år sedan presenterade rederiet Gotlandsbolaget fartyget Gotland Horizon, en färja för bilar och passagerare som drivs av turbiner med vätgas som bränsle. Den ska rymma 1 900 passagerare samt 600 bilar eller 100 lastbilar och färdas i 28 knop. 

Nu tar rederiet nästa steg och presenterar Gotland Hydrocat, en något mindre färja med katamaranskrov som ska kunna ta 1 650 passagerare och 450 bilar till och från Gotland i 35 knop. Det innebär en överfartstid om 2 timmar och 50 minuter. 

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här