Varningen: Solkräm och handsprit skadar din bil

2019-06-17 13:00  
Solskydd är viktigt för din kropp om du är ute i solen. Men samma solkräm kan också skada inredningen på din bil. Foto: Roald, Berit

Vardagsprodukter som är gift för bilinredning. Nu varnar ingenjörer för solkräm och handsprit. "Även de mest oskyldiga produkter kan skapa problem", säger materialingenjören Mark Montgomery.

Vi använder allt mer rengöringsprodukter i vår vardag. Det må göra under för att bli av med bakterier – men innebär även att kemikalier på ett helt annat sätt måste tas med i beräkningen i produkt- paj materialutveckling. Det meddelar Ford som säger att de utvecklat olika testregimer för att tackla utvecklingen. Detta för att försäkra sig om att ratt, säten och övrig interiör inte slits ut i förtid. 

– Från handrengöring till solkräm och insektsmedel. Konsumenttrenderna skiftar hela tiden och nya produkter introduceras på löpande band. Och även de till synes oskyldiga kan skapa problem om de kommer i kontakt med en yta hundra- eller tusentals gånger om året, säger Mark Montgomery, materialingenjör på Ford Europe i ett uttalande.

Läs mer: Då kan GM och Michelin lansera det luftfria däcksystemet

Men vad är det då som gör produkterna skadliga? Jo, exempelvis innehåller solkräm titanoxid som kan reagera med plast och de naturliga oljor som finns i läder, än mer så om det är varmt ute. Ett annat exempel på kemikalie som påverkar material är dietyltoluamid, något som är vanligt förekommande som aktiv substans i insektsmedel. 

– Ibland krävs det att vi gör lite av ett detektivarbete. Vid ett tillfälle rapporterades det om ovanligt högt slitage i Turkiet och vi lyckades spåra det till att etanol kunde vara en bidragande faktor. Mest troligt var en populär handsprit som innehöll 80 procent etanol – mycket högre än vad vi tidigare sett. När vi väl visste det, kunde vi göra något åt det, säger Richard Kyle, materialingenjör på Ford.

Beroende på vad forskarna kommer fram till, så kan de förändra och modifiera de olika material eller lager som används för att hålla bilinteriören skyddad. Inom Ford utsätter man därför material för flera olika tester där bland annat temperaturer, solexponering och kemikalier ingår. Allt för att se huruvida överexponering påverkar kvaliteten och hur mycket mer slitage de kan leda till.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt