Fordon

Var tredje bilreparation brister i kvalitet

Foto: DPA / IBL Bildbyrå
Foto: TFF

Slarv, kunskapsbrister och dåligt genomfört arbete. När försäkringsbranschen gjort stickprovskontroller på bilskadeverkstäder duggar anmärkningarna tätt.

Publicerad

När man lämnar in bilen på för reparation på verkstad förväntar man sig att den ska lagas. Men hur väl utförs arbetet? Enligt en genomlysande kvalitetskontroll gjord av branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen visar det sig att kvalitetsbristerna är många. Av 1.300 kontrollerade reparationer under 2017 får hela 34 procent anmärkningar.

– Det är ett bättre resultat än tidigare under kontrollperioden men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, säger Anders Edvardsson, projektledare hos Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar insatsen.

Stora kvalitetsskillnader inom samma kedja

För att få en helhetsbild av hur det står till i verkstads-Sverige har TFF i fyra år genomfört stickprovskontroller och fram till i dag har man kontrollerat reparationer på omkring 3.400 fordon. Närmare 80 större verkstadsföretag, som tillsammans står för 40 procent av det totala antalet skadereparationer som utförs åt försäkringsbranschen, har besökts. Och resultatet är nedslående.

– Endast fem av verkstäderna ligger på en acceptabel nivå med anmärkningar på noll till tio procent av reparationerna. Vår målsättning måste vara att alla skadeverkstäder ska ligga på den nivån, säger Anders Edvardsson.

De vanligaste reparationsanmärkningarna gäller lackarbete, fastsättning/montering av stötfångare och dörrar, samt att metodbeskrivning för arbete som ska göras inte används. Kontrollerna visar även att det är stora kvalitetsskillnader mellan olika verkstäder, även inom samma kedja. Av de 79 verkstäder man besökt har hela 16 stycken anmärkning på mer än varannan reparation.

– Verkstäderna med bäst resultat har inga anmärkningar alls på de kontrollerade reparationerna. I den andra änden av skalan finns verkstäder som har anmärkningar på upp till nästan 70 procent, säger Anders Edvardsson.

”Vi måste säkerställa kvalitet”

Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, vill införa en ny standard för att höja nivån på verkstadsjobben.

– Trots alla befintliga certifieringar och kontroller ser vi inga märkbara förbättringar. Vi måste börja arbeta på ett annorlunda sätt och med nya rutiner för att mäta och hitta avvikelser för att säkerställa kvalitet, säger han.

Standarden man vill införa kallas för Eurogarant och har tagits fram av europeiska organisationen AIRC, ”Association Internationale des Reparateurs Carrosserie”. Förhoppningen är att den ska hjälpa verkstäderna till bättring och bot på slarv.

– Det är inte ok att 30 procent av vårt arbete på skadeverkstäder får anmärkningar enligt den senaste undersökningen från Trafikförsäkringsföreningen. I andra länder inom EU har Eurogarant haft en positiv inverkar och det kommer den får här också, säger Bo Ericsson.