Fordon

Var tredje bilreparation brister i kvalitet

Foto: DPA / IBL Bildbyrå
Foto: TFF

Slarv, kunskapsbrister och dåligt genomfört arbete. När försäkringsbranschen gjort stickprovskontroller på bilskadeverkstäder duggar anmärkningarna tätt.

Publicerad

När man lämnar in bilen på för reparation på verkstad förväntar man sig att den ska lagas. Men hur väl utförs arbetet? Enligt en genomlysande kvalitetskontroll gjord av branschorganisationen Trafikförsäkringsföreningen visar det sig att kvalitetsbristerna är många. Av 1.300 kontrollerade reparationer under 2017 får hela 34 procent anmärkningar.

– Det är ett bättre resultat än tidigare under kontrollperioden men fortfarande är det långt kvar till en acceptabel nivå, säger Anders Edvardsson, projektledare hos Trafikförsäkringsföreningen (TFF) som samordnar insatsen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här