Fordon
Vägen ger ingenjörer i Trollhättan ny chans

Efterfrågan på ingenjörer är stor i Göteborg, och redan nästa år kortas restiden från Trollhättan med 15–20 minuter. Därmed kan den göteborgska industrin bli Saab-krisens vinnare.
– Det kan komma något positivt ut av Saab-krisen, säger Niklas Wahlberg, vd på Lindholmen Science Park i Göteborg.
Teknikparken ligger där Lindholmsvarvet en gång byggde fartyg. Där finns numera 275 företag med 10 000 anställda, samt gymnasieskolor och universitet med 9 000 studenter.
Niklas Wahlberg talar om ”krisernas välsignelse”, lägen där saker ställs på sin spets och förnyelse kan komma till stånd. Han är samtidigt noga med att betona att han verkligen hoppas att Saab klarar sig.
Hans mål är att få ytterligare fem globala företag att etablera utvecklingsavdelningar på Lindholmen. Så han är övertygad om att tillgången på intressanta ingenjörsjobb i regionen kommer att öka.
Om Saab går i konkurs får det dramatiska konsekvenser för dagens 3 600 anställda. Dessutom försvinner arbetsuppgifterna för cirka 1 600 personer hos konsultbolag och underleverantörer i Västra Götalandsregionen.
Det motsvarar dock bara 0,7 procent av totala antalet sysselsatta i den regionen, enligt en konsekvensanalys författad av Mats Granér, chef för Analys och uppföljning på Västra Götalandsregionen
– En nedläggning av Saab skulle alltså inte vara så dramatisk för regionen som helhet, men självfallet skulle Trollhättan drabbas hårt, säger Mats Granér.
Ungefär 2 000 av de Saab-anställda bor i Trollhättan. Det motsvarar 8,4 procent av alla sysselsatta i kommunen.
Många har förundrats över att så få av Saabs ingenjörer har sökt jobb på Volvo PV, som skriker efter folk. Det talas om den starka lojaliteten med företaget och det långa pendelavståndet till Göteborg.
Men redan nästa år kommer pendlingstiden mellan städerna att sjunka drastiskt. I december 2012 blir en ny motorväg och en dubbelspårig järnväg klara att tas i bruk. Tågresan, som tidigare tog 55 minuter, kommer att ta 32 minuter. Och bilresan, som i dag tar runt en timme, kommer att gå på 45 minuter, enligt Bo Larsson, chef för projektet Bana Väg i Väst.
Fredrik Fryklund, informationschef på Volvo Aero med 2 200 anställda i Trollhättan och själv bosatt i staden, anser att de nya transportvägarna gör Trollhättan till en förstad till Göteborg.
– Det är nog förklaringen till att villapriserna här inte har sjunkit trots Saab-krisen och att efterfrågan på tomter till och med har ökat, säger han.