Fordon

Utan stödpengar riskeras svensk hybridteknik

Maud Olofsson, Foto: Pawel Flato

Ett tiotal företag har vänt sig till det nya statliga riskkapitalbolaget som ska hjälpa fordonsindustrin ur krisen. Nu växer kritiken mot att stödet dröjer och att reglerna är oklara. För Getrag i Köping är läget akut.

Publicerad

Företaget behöver hjälp med finansieringen för att ta fram en bakaxel med elmotor till Volvo. Men statens stöd till den här typen av projekt dröjer och nu riskerar utvecklingen i stället att flytta utomlands.

Uppdraget handlar om att ta fram en prototyp. Enligt uppgift till Ny Teknik konkurrerar Getrag med bland annat Magna Steyr i Österrike (bakaxel) och Iskra i Slovenien (elmotorer).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här