Fordon

Tunnelbana på flygtur

Tunnelbanevagnen inne i Antonovs stora buk.
Dubbla mobilkranar behövs för hanteringen.
Vagnen lastas på trailer i Görlitz för färd till flygplatsen.
Indier som ska tillverka tågen i indiska Savli lärs upp i Görlitz.

För att tidtabellsenligt hinna till provkörningen i mars tog den första tunnelbanevagnen av totalt 424 flyget från Tyskland till Indien. Drivsystemet kommer från Västerås.

Publicerad

Den indiska staden Delhis lokaltrafikbolag har beställt 424 nya tunnelbanevagnar av Bombardier för sin nya linjesträckning på 125 km. I uppgörelsen ingår att de första 36 vagnarna byggs i tyska Görlitz med driv- och kontrollteknik från Västerås.

Resterande 388 vagnar kommer senare att tillverkas i Bombardiers nyöppnade fabrik i Savli i Indien.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här