Fordon

Tunnelbana på flygtur

Tunnelbanevagnen inne i Antonovs stora buk.
Dubbla mobilkranar behövs för hanteringen.
Vagnen lastas på trailer i Görlitz för färd till flygplatsen.
Indier som ska tillverka tågen i indiska Savli lärs upp i Görlitz.

För att tidtabellsenligt hinna till provkörningen i mars tog den första tunnelbanevagnen av totalt 424 flyget från Tyskland till Indien. Drivsystemet kommer från Västerås.

Publicerad

Den indiska staden Delhis lokaltrafikbolag har beställt 424 nya tunnelbanevagnar av Bombardier för sin nya linjesträckning på 125 km. I uppgörelsen ingår att de första 36 vagnarna byggs i tyska Görlitz med driv- och kontrollteknik från Västerås.

Resterande 388 vagnar kommer senare att tillverkas i Bombardiers nyöppnade fabrik i Savli i Indien.

På 18 månader har Bombardiers fabriker i Görlitz och Västerås utvecklat och börjat tillverka vagnarna. Monteringen görs i Görlitz. Från Tyskland flögs i veckan den första vagnen till Delhi i ett av Antonovs transportplan, som tidigare använts för att snabbt förflytta järnvägsmaterial.

Ett första tågset ska börja testköra i mars. I juni är det meningen att tågen ska sättas i reguljär trafik.

Ett fyravagnars tåg rymmer 1480 passagerare. När alla 424 tågen har tagits i drift ska de transportera fyra miljoner passagerare per dag. Till idrottsevenemanget Commonwealth Games nästa år hoppas Delhis lokaltrafikbolag DMRC ha fått så många tåg i drift att tunnelbanan blir ett viktigt kommunikationsmedel för besökarna.