Fordon Trenden 2018: Bilarna lär sig förstå föraren Föraren i fokus. Trent Victor är beteendevetare och en av ledarna för Volvos projekt för självkörande bilar, Drive Me. Volvo drog enligt egen utsago i gång sitt projekt i december 2017, men i ytterst begränsad omfattning. Vi kan förmodligen vänta oss mer under 2018. Foto: Thomas Johansson / TT Cristofer Englund Cecilia Soler Henrik Ekström Under 2018 kommer människa och maskin börja lära känna varandra. Batterierna kommer bli billigare men kanske inte så mycket bättre. Och så lär miljösyndarna vilja bli miljökämpar. Johan Kristensson Publicerad måndag 15. januari 2018 - 06:00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons 1. Människa och maskin börjar lära känna varandra Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ automatisering batterier fordon
FORDON Teslas självkörande bil är ännu en gång alldeles runt hörnet En robottaxi för två och en robotbuss för 20. Det är Teslas senaste drag i jakten på att sätta verkligt självkörande fordon på vägarna.
ENERGI Northvoltkälla: 150 miljoner euro säkrade Krisande Northvolt för samtal med långivare och investerare om att ta in 200 miljoner euro, nära 2,3 miljarder svenska kronor, rapporterar flera medier med hänvisning till nyhetsbyrån Reuters.
ENERGI Världens största biokolfabrik öppnar i Danmark – men skadar den miljön? Danska Skyclean har invigt sin länge väntade fullskaliga pyrolysanläggning. Företaget lovar stora koldioxidreduktioner, men en miljöorganisation är kritisk till tekniken.