Fordon

Tre biljättar går ihop för att få snabba lagar kring autonomi

Foto: Toyota/GM/Ford

Toyota, General Motors och Ford har bildat ett nytt konsortium. Målet är att ta fram en säkerhetsstandard för självkörande bilar, som kan snabba på USA:s lagstiftning kring autonomi.

Publicerad

Området är nytt, med många potentiella fallgropar – och en hel del svåra frågor kring juridiskt ansvar. USA:s lagstiftare kämpar därför med hur man ska reglera självkörande bilar. Förra året misslyckades de med att få igenom en mer svepande lagstiftning som skulle ha inneburit ett mycket snabbare genomslag för autonoma fordon. I kulisserna står dessutom många andra länder och väntar på att få se hur pionjärnationen USA hanterar lagstiftningen.

Nu vill Toyota, General Motors och Ford ge lagstiftarna hjälp på vägen. På onsdagen meddelade trion att de har bildat ett konsortium. Målet är att tillsammans utarbeta en gemensam säkerhetsstandard för autonoma fordon. "Safety guiding principles to help inform standards development" ska utgöra en grund för lagstiftarna. Jättarna har även tagit hjälp av SAE International, en organisation för utvecklare av fordonsteknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här