Fordon
Trafikverkets järnvägsplan får hård kritik
Trafikverkets tidsplan för att införa signalsystemet ERTMS från Stockholm till Malmö. Grafik: Anders Vikhult
Trafikverket har en ny plan för att införa signalsystemet för järnvägen, ERTMS, i Sverige. Den får skarp kritik av tunga remissinstanser, som hävdar att tidsplanen är optimistisk. En knäckfråga är vem som ska betala ombyggnaden av hundratals lok.
Trafikverket har lagt fram en ny plan för hur ERTMS ska byggas ut i Sverige. Den gäller den svenska delen av den så kallade korridor B, en järnvägssträcka mellan Stockholm och Neapel. Enligt en avsiktsförklaring mellan länderna som berörs ska utbyggnaden vara klar 2020, men Trafikverkets plan går ett år över tiden, och kan kräva en omförhandling på EU-nivå.
Ändå är tidsplanen inte realistisk, anser branschföreningen Tågoperatörerna.
SJ å sin sida konstaterar att planen "riskerar att ge ytterst allvarliga störningar i järnvägstrafiken". Bland annat saknar SJ en utredning av konsekvenserna av bygget för trafiken på Södra Stambanan.
Båda SJ och Tågoperatörerna påpekar att inte alla delar av ERTMS-standarden är klara, och de är kritiska till att Trafikverket inte samarbetat mer med branschen.
-Vi har full förståelse för att branschen vill ha insyn i en fråga som får så stora konsekvenser för dess medlemmar, inte minst finansiellt. De har kommit med ytterst värdefulla inspel, till exempel under de osäkerhetsanalyser vi genomfört, och utifrån dem har vi också justerat tidsplanen för korridor B, säger Anders Strandberg, projektchef på Trafikverket.
Trafikverket räknar själv upp ett antal frågor som måste lösas snabbt om tidsplanen ska hålla. Finansieringen av den nya utrustningen ombord på tågen måste vara utredd första halvan av 2013. I dag ska kostnaden på tre till fem miljarder för samtliga tåg bäras av operatörerna, som på kort sikt inte får någon nytta av ombyggnaden.
En stor del av kostnaden är typgodkännandet av varje modell av lok med utrustning från en viss leverantör. Det drabbar små operatörer mer än stora, vilket snedvrider konkurrensen, säger Christel Wiman, vd för Tågoperatörerna.
-Det finns ingen kund som betalar mer för den här tekniken, och det tar många år innan det leder till snabbare transporter, säger hon.
-Vi är väl medvetna om att detta är en nyckelfråga för fordonsägarna, och vi jobbar intensivt för att hitta en lösning. Det vi tittar på i första hand är möjligheterna till bidrag för typgodkännande och eventuellt för serieinstallation, säger Anders Strandberg.
Finansieringen blir en del av den större, övergripande plan för ERTMS-utbyggnaden som Trafikverket ska presentera senare i vår.
Det finns andra frågor som hänger över utbyggnadsplanerna. GSM-R, den standard som sköter systemets radiokommunikation mellan tågen och banan, kan i vissa situationer störas av 3G och 4G-näten.
SJ anser att ERTMS inte är moget att installera på högtrafikerade banor i sin nuvarande form, efter dåliga erfarenheter när ERTMS infördes på Botniabanan och Ådalsbanan.
Europeiska tågsignaler
ERTMS står för European Rail Traffic Management System. Det är ett gsm-baserat signalsystem som ska ersätta ATC. Det finns redan på en handfull sträckor i Sverige, till exempel Botniabanan och Ådalsbanan, och på flera sträckor i Europa.