FORDON

Toyota presenterar ”genombrott” inom fastfasbatterier

Keija Kaita, chef för Toyotas forsknings- och utvecklingscenter för koldioxidneutralitet
Keija Kaita, chef för Toyotas forsknings- och utvecklingscenter för koldioxidneutralitet. Fotot är taget 2021.

Halverad kostnad, vikt och storlek för solid-state-batterier ska göra en elbil med 1 200 kilometers räckvidd och mindre än tio minuters laddtid möjlig – redan 2027 eller 2028. Allt enligt jätten Toyota.

Publicerad Uppdaterad

Påståenden om genombrott inom batteriutvecklingen har stått som spön i backen det senaste decenniet. Inte sällan från små startupbolag i behov av finansiering.

Men nu är det världens nästa största biltillverkare Toyota som menar att de gjort ett genombrott inom batterier med fastfaselektrolyt (solid-state på engelska).

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här