Fordon

Toyota-chefens trick för att sälja bilar

Toyota-chefen Akio Toyoda vet hur man ska fånga en publik. Efter en och en halv timme i en sal full av studenter uppgav 90 procent av dem att de blivit mer intresserade av bilar. Foto: Scanpix
Ny Tekniks reporter Eddie Pröckl rapporterar från Japan. Foto: Jörgen Appelgren

- Jag förstår mig inte på ungdomen nuförtiden. På min tid hade man ingen chans att få bjuda ut någon flicka om man inte hade bil, sade Toyotas chef Akio Toyoda, till en fullsatt aula på Meijiuniversitetet i Tokyo häromdagen.

Publicerad

Citatet finns återgivet i onsdagens Japan Times, och det sägs att den 57-årige Toyoda skämtade. Men bakom skämtet ligger en krass verklighet. Antalet sålda personbilar i Japan har sjunkit med i snitt en procent om året de senaste 20 åren. Allt färre unga finns bland bilköparna.

Bilindustrin håller på att förlora slaget om de ungas pengar till it-industrin. Bilar betyder mindre än smarta mobiler för de unga, och i valet mellan surfminuter och bensin förlorar bensinen.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här