Fordon

Tipset till bilindustrin: Hämta kraft på nätet

Låt alla som vill delta i fordonsindustrins produktutveckling göra det via internet. Så lyder rådet till Saab och Volvo från Viktoriainstitutet i Göteborg.

Publicerad

Den har styrningenpå bakhjulen, och surfbrädan som dörr. På webbplatsen Local-motors.com har den flyhänt skissade strandbuggyn ”Im for Hawaii” bidragit till uppmärksamhet åt den rumänske designstudenten Mihai Panaitescu.

Andra deltagare på Local-motors avråder från bakhjulsstyrningen, och Mihai svarar att han tar till sig av kritiken och ska göra en ny skiss om han hinner, med surfbrädan fäst vid bakhjulet istället. Senare avgörs en tävling om forumets bästa Hawaiibil.

Local-motorsgår att jämföra med Youtube som bygger på användarnas videoklipp, med Wikipedia som bygger på användarnas egna uppslagsverksbidrag, eller med operativsystemet Linux som bygger på frivilligt kodknackande.

Och det här kan vara framtidens sätt att arbeta för etablerade biltillverkare, åtminstone i väsentliga delar. Det tror Viktoriainstitutet, det Göteborgsbaserade industriforskningsinstitutet som fokuserar på it för fordonsindustrin.

”Öppen innovation”är den nya hemläxan för fordonstillverkarna, som behöver vänja sig vid den ovana tanken att dra skynket från bilen innan den ens lämnat skissbordet. Och vid tanken att utomstående lämnar viktiga konstruktionsbidrag, bortom företagets styrning av arbetet.

I förra veckan vek Viktoriainstitutet ett årligt halvdagsseminarium åt temat, ett seminarium som lockade i storleksordningen 70 personer främst från fordons- och it-sektorerna. Local-motors framhölls av Viktoriainstitutets amerikanske gästprofessor Youngjin Yoo.

Öppen innovationär ett övergripande samlingsbegrepp för ett förhållningssätt till produktutvecklingen, som kan innebära allt ifrån öppna formgivningsforum med omröstningar såsom hos Local-motors, till att viktiga kunder förses med egna utvecklingsverktyg eller att fristående leverantörer släpps in med tydligare produkterbjudanden om tillbehör och tjänster till slutanvändarna.

Forskare vid institutet lyfte fram möjligheter i att se bilen dels som en plats där användaren använder olika it-prylar och it-tjänster som påverkar åkupplevelsen, dels som en pusselbit i större transportsystem som hålls samman med it-nät.

Men det finns också svårigheter i att koppla ihop bilar och it. Inte minst är bilarnas livslängd många gånger längre än it-prylarnas. Att förutse vilken it-utrustning som ska sitta i en bil om tre år är svårt eller omöjligt för utvecklingsavdelningen hos en fordonstillverkare. Även det kan vara ett skäl att glänta mer på surfbrädan för utomstående konstruktörers idéer och skapelser.