Fordon
Thyssen Krupp vill ge Kockums ubåtsorder
Varselhotet på Kockums kan vara på väg att avvärjas. Bolagets tyska ägare Thyssen Krupp vill lägga nya order från Tyskland på Kockums.
Varselhot har hängt över den 250 ubåtsingenjörerna på Kockums i Malmö den senaste tiden. Men i ett kast kan de nu i stället vara hett eftertraktade.
Efter att FMV, Försvarets materielverk, i slutet av förra veckan meddelade, att man hellre vänder sig till försvarskoncernen Saab än till Thyssen Krupp i fråga om kommande ubåtsbeställningar, vill det tyska bolaget hålla de svenska ubåtsingenjörerna sysselsatta med jobb från Tyskland.
Koncernen har meddelat den svenska bolagsledningen att man kommer att möta den uppkomna situationen genom att lägga egna beställningar på Kockums i Sverige i syfte att minska risken för varsel. Det framkommer av företagsintern information som Ny Teknik tagit del av.
Bland annat diskuterar man kontrakt kring design, underhåll och konstruktion, både när det gäller ubåtar och ytstridsfartyg.
John Ahlmark, Kockums kommunikationschef, bekräftar att bolagsföreträdare i Sverige och Tyskland samtalar om vilka jobb som Kockums kan komma att utföra på uppdrag av moderkoncernen framöver.
-Ja, det kan bli så att våra ägare ger oss nya order, säger han.
Samtidigt har Saab börjat utreda hur den svenska marinen ska kunna trygga sitt behov av nästa generations ubåt och sina behov av moderniseringar av befintliga ubåtar tillgodosedda. Enligt uppgift kan Saab komma att vilja rekrytera Kockums ubåtsspecialister framöver. Men ännu är ingenting klart.
Samtidigt återstår frågorna kring vad som händer med FMVs stoppade beställningar ifråga om renoveringar och uppgraderingar av ytstridsfartyg.