Fordon

Testar nytt signalsystem för Europatrafik

Ett analysverktyg för att verifiera säkerheten i det kommande europeiska signalsystemet ETCS presenteras på järnvägsmässan Innotrans i Berlin nästa vecka.

Publicerad

(Uppdaterad) Gränsöverskridande järnvägstrafik i Europa försvåras av de olika signalsystem som byggts upp av respektive länders järnvägsförvaltningar. Ett sätt att skapa enhetlighet är det EU-stödda projektet European Train Control System, ETCS. 44 parter samverkar för att få ett ekonomiskt, tillförlitligt system baserat på öppen källkod.

Trots arbetet med ETCS och enhetlig specifikation, finns fortfarande otaliga avvikelser. Än så länge finns ingen ETCS-utrustning som medger trafik på Europas alla järnvägssträckor.

Tyska järnvägsbolaget DB driver hårt frågan om öppen källkod, openETCS, som ska vara gratis, tillverkarneutral och ekonomisk. Målet är att alla nya tåg i framtiden utrustas med denna programvara. Från 2017 kommer tåg vars ETCS-programvara svarar mot European Union Public License EUPL. Licensen tar hänsyn till EUs produktansvarsregler och upphovsrätt.

För att verifiera detta säkerhetskritiska system behövs certifiering. Fraunhoferinstitutet för öppna kommunikationssystem Fokus i Berlin arbetar med att ta fram programvaruanalysverktyg baserade på franska Cea List. Det ska göra det möjligt att verifiera källkoden i komponenterna matematiskt, vilket ska garantera hög tillförlitlighet. När programvaran vidareutvecklas behöver heller inte alla ingående komponenter verifieras igen. Detta ska minska kostnader och tidsåtgång.

På järnvägsmässan Innotrans i Berlin 23 - 26 september berättar projektledaren i Fokusprojektet för hur långt projektet har kommit. Det löper fram till slutet av 2015.